Telenor har mistet 37.000 mobilkunder på ét år

Telenor må se antallet af mobilkunder svinde ind, men omsætningen er alligevel steget - stigende elpriser trækker dog resultatet ned.

Telenor har mistet 37.000 mobilkunder på ét år

Telenor kæmper med at holde på mobilkunderne, viser nyeste regnskabstal fra selskabet, der netop er offentliggjort i dag.

Selskabet kom således ud af tredje kvartal 2022 med 1.651.000 mobilkunder, hvilket er en tilbagegang på hele 37.000 sammenlignet med 3. kvartal 2021, hvor kundebasen lød på 1.688.000.

I forhold til andet kvartal 2022 er der tale om en tilbagegang på 4.000 kunder. Noget tyder derfor på, at Telenor er ved at få stoppet hullet til.

Til gengæld er der kommet 5.000 nye bredbåndskunder til det seneste år, så Telenor nu har 118.000 bredbåndskunder.

Se også: Sammenlign priser på mobilabonnementer

Stigende elpriser trækker resultatet ned

Telenor Danmark går ud af tredje kvartal af 2022 med en serviceomsætning på 690 millioner kroner, hvilket er 4,1 procent højere end samme kvartal i 2021, og en samlet EBITDA-indtjening på 261 millioner kroner.

Telenors vækst i serviceomsætningen kan imidlertid ikke kompensere for de stigende elpriser, hvorfor det endelige EBITDA-resultat er 6,2% lavere end tredje kvartal af 2021. Dog er der sket en stigning i EBITDA-resultatet set i forhold til det foregående kvartal.

”Der er eksterne kræfter på spil, som vi ikke kan styre, men som præger vores lønsomhed negativt. Fjerner vi de øgede eludgifter fra regnestykket, har vi faktisk en positiv resultatfremgang. Det gør tredje kvartal af 2022 til et godt kvartal, og det skal vi være stolte af,” siger Lars Thomsen, der er administrerende direktør i Telenor Danmark.

Se også: Sammenlign priser på bredbånd

Sikkerhedsprodukter driver salget

Væksten er drevet af salg fra nye forretningsområder, hvor særligt sikkerhedsprodukter som Mobile Device Management til erhvervskunderne og NetSikker Plus til privatkunderne vinder frem, lyder det i en pressemeddelelse fra selskabet.

”Vores kunder efterspørger et sikkerhedsnet under deres digitale færden, og det har altafgørende betydning i en tid, hvor cybertruslen mod Danmark er højere end nogensinde før. Det gælder både vores privatkunder med NetSikker Plus og vores erhvervskunder, der gennem vores stærke partnerskaber investerer i løsninger, som sikrer deres digitale infrastruktur,” siger Lars Thomsen