Test og anmeldelse af Hyundai IONIQ 5

Der er meget bil for pengene i IONIQ 5, der er en flot, rummelig, komfortabel og praktisk elbil, som kører langt på en opladning. En oplagt elbil til familien. Læs vores test af Hyundai IONIQ 5.

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

Hyundai IONIQ 5 er en komfortabel, rummelig og praktisk familiebil, der byder på en nydelig, moderne kabine, et spændende og unikt design, hvor der er plads til hele familien og dens oppakning. IONIQ 5 kører op til 507 kilometer på en opladning, accelererer fra 0-100 km/t på ned til 5,2 sekunder, oplader hurtigt og er en fornøjelse at køre i – og prisen er ganske rimelig for IONIQ 5. Den starter ved 329.995 kroner.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af Hyundai IONIQ 5

Hyundai har genopfundet sig selv med denne nydelige, familievenlige, rummelige, komfortable og praktiske elbil, der kører langt på en opladning – og oplader hurtigt. Dertil er prisen på Hyundai IONIQ 5 ganske rimelig, og der er et stort udvalg af standardudstyr. Prisen på Hyundai IONIQ 5 starter ved 329.000 kroner, hvor man får en teoretisk rækkevidde (efter WLTP-standarden) på 384 kilometer. Skal man have den længere rækkevidde på 507 kilometer, starter prisen ved 354.995 kroner.

Se også: Øvrige specifikationer på Hyundai IONIQ 5

Dette er ikke Hyundais første elbil, men det er den første bygget på en ren elektrisk platform. Og det er virkelig noget der kan mærkes, for Hyundai har kunnet udnytte pladsen optimalt i IONIQ 5, udstyret den med praktisk rum i kabinen og tænkt ud af boksen med indretningen. Kabinen er både flot og praktisk, og der er virkelig god plads. Hyundai IONIQ 5 er en virkelig god elbil til den større familie, der gerne kører langt, har brug for ekstra bagageplads, og som ønsker en komfortabel køretur. IONIQ 5 er en velbygget og holdbar elbil med høj sikkerhed og en flot fabriksgaranti.

Er IONIQ 5 elbilen for dig? Efter at have kørt og brugt Hyundai IONIQ 5 i en uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.

Spe­ci­fi­ka­ti­on­er på Hyundai IONIQ 5

Hyundai IONIQ 5 Stan­dard Range Long Range Long Range Per­for­man­ce
Yde­evne 125 kW / 170 hk (2WD) 168 kW / 229 hk (2WD) 239 kW / 325 hk (4WD)
Bat­te­ri og ræk­ke­vid­de (WLTP) 58 kWh
384 km
77,4 kW
Op til 507 km
77,4 kW
Op til 485 km
Op­lad­ning 11 kW AC og 350 kW DC
Sid­de­plad­ser 5 og 2 med isofix-beslag
Ba­ga­ge­rum Bagi 527 liter, foran 57 liter
Plat­form E-GMP
In­fo­tain­ment­sy­stem Ud­vik­let af Hyundai Kia Auto­mo­tive Group
Euro NCAP-be­døm­mel­se 5/5 stjer­ner
Andet 5 års fa­briks­ga­ran­ti, 8 år/160.000 km ga­ran­ti på mi­ni­mum 70 pro­cent bat­te­ri­ka­pa­ci­tet
Pris Fra 329.995 kr. Fra 354.995 kr. Fra 414.995 kr.

Design og kvalitet

Enten er man vild med det ydre design på IONIQ 5, eller også ser den lidt for fremtidsagtig ud, virker til at være de to typiske holdninger. Spørger du os, er vi vilde med designet! Vi synes, denne elbil er en af de absolut flotteste på markedet lige nu. IONIQ 5 er baseret på konceptbilen 45 EV Concept fra 2019. At lave en konceptbil er én ting, men rent faktisk at producere den er modigt, men det var den helt rigtige beslutning.

Med dens lidt kantede og kasseformede design, pixel-lygterne og manglen på en kølergrill ligner den noget fra fremtiden – men absolut på den gode måde. Vi mener virkelig, at Hyundai har skabt noget helt unikt her, som vi håber, de vil bygge videre på. Og det bedste er, at det flotte design samtidig byder på ekstremt meget plads og virkelig høj komfort, men mere om de senere i afsnittet Komfort.

Der er tænkt ud af boksen

Inde i kabinen har Hyundai også tænkt ud af boksen. Designet er moderne og indbydende, og kvaliteten er i orden. Der er brugt en hel del plastik, men af en god kvalitet – dog med nogle knapper i lidt skuffende hård plast. Den virker samtidig solidt skruet sammen.

Her finder man masser af praktiske og smarte løsninger, der gør køreturen mere behagelig. Et godt eksempel på dette er muligheden for at rykke bagsæderne frem eller tilbage, alt efter om man vil have mere benplads eller plads i bagagerummet.

Fin standard-lyd

Standard-lydsystemet i IONIQ 5 spiller ganske fint og med udmærket klarhed og dybde, og her er højtalere både foran og bagi. Man kan dog opgradere lydsystemet til Bose i Advanced-udstyrspakken, men dette har vi ikke haft mulighed for at teste.

Hyundai IONIQ 5
Hyundai IONIQ 5 er en af de flotteste elbiler, synes vi.

Rækkevidde og opladning

Hyundai IONIQ 5 har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på op til 507 kilometer. Den billigste model, IONIQ 5 standard range til 329.990 kroner, kommer med et 58 kWh batteri, som giver en rækkevidde på 384 kilometer. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt.

Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på op til 482 kilometer, mens den vil være på op til 406 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Hyundai IONIQ 5 af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

For nogle er det mindste batteri måske tilfredsstillende, men vi kan varmt anbefale at gå efter varianten med det større batteri. Dette batteri er på 77,4 kWh. Udgaven med firehjulstræk bruger lidt mere energi end den med en enkelt elektrisk motor.

Hvor langt kører IONIQ 5 i virkeligheden?

Vi testede Hyundai IONIQ 5 med det store batteri og med baghjulstræk, som har den længste rækkevidde, dog stadig udstyret med vinterdæk. Klimaanlæg var indstillet til 20 grader. Vi var ganske imponerede over rækkevidden i den, som ved ren landevejskørsel et par gange nærmede sig de 600 kilometer på et fuldt batteri. Ved blandet kørsel i by, landevej og motorvej kører den i gennemsnit 400 til 500 kilometer på en opladning. Højere hastigheder er en hård opgave for batteriet. Kører man 130 km/t, er der under 300 kilometer i den, men der er nok ikke mange, der kører så hurtigt så langt.

Opladningen går også ekstremt hurtig i IONIQ 5, der understøtter hele 350 kW. Den kan dermed fuldt ud udnytte lynladere i Danmark. En opladning fra 10 til 80 procent sker på ned til 18 minutter, hvilket er det hurtigste, du kan få på markedet lige nu. En opladning hjemme eller ved en typisk offentlig ladestander tager 6-7 timer. Det er muligt at forvarme batteriet under kørsel, så det er forberedt til hurtig DC-opladning, når man ankommer til ladestanderen.

Se også: Seneste nyt om elbiler

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Er man lige hoppet ind i en Hyundai IONIQ 5, kan man godt blive overvældet af de mange knapper, skærme og andre dingenoter, man skal forholde sig til. Men giv den lidt tid, for bilen er det værd.

I IONIQ 5 benytter Hyundai software udviklet af dem selv, som deles med Kia EV6. Og her er det altså en stor fordel, at der understøttes Android Auto og Apple CarPlay, for softwaren er ikke fantastisk. I nogle tilfælde er designet fint og brugervenligheden i orden, men andre gange er den forvirrende, og der skal trykkes for meget for at komme til det, man søger. Det er langt fra den oplevelse, man kender fra smartphones og tablets og også fra andre elbiler som Tesla, XPENG, Volvo og Polestar. Her er dog nogle fysiske knapper, som fungerer som gode genveje til forskellige områder i infotainmentsystemet.

Der skal arbejdes på softwaren

Infotainmentsystemet er ofte også for langsomt, og skærmen ikke responsiv nok. I sidste ende er oplevelsen med softwaren ikke tilfredsstillende. Skærmen i midten af bilen er heller ikke blandt de største, og den sidder ikke rart placeret for føreren, som nogle gange skal række for langt ud efter den. Her har Hyundai noget, de skal arbejde på.

Det digitale instrumentbræt er på samme tid simpelt og ikke optimalt opbygget. De to vigtigste oplysninger, hastighed og rækkevidde, er placeret helt ude i henholdsvis venstre og højre side af skærmen. Derfor dækker rattet ofte for dem. Hvorfor ikke placere disse oplysninger midt på skærmen, hvor der i stedet vises øvrige køreoplysninger?

At køre IONIQ 5 er en virkelig god oplevelse – når man altså lige har lært den at kende. Infotainmentsystemet, tryk- og touchknapper i midterkonsollen, “paddle shifters” bag rattet til regenerativ opbremsning og gearvælgeren, der ofte er gemt bag rattet, kræver tilvænning.

Brug Android Auto eller Apple CarPlay

Efter en uges test af Hyundai IONIQ 5, hvor vi lærte bilen bedre at kende og brugte Apple CarPlay og Android Auto, var vi dog tilfredse med brugervenligheden. Man kan leve med det, fordi bilen har så meget andet godt at byde på.

Det skal dog siges, at selve navigationsdelen i infotainmentsystemet fungerer rigtig godt, specielt i kombination med head-up display (som er ekstraudstyr). Vi så dog gerne, at navigationen i head-up displayet fungerede med Apple CarPlay og Android Auto.

Hyundai IONIQ 5
Digitalt instrumentbræt i Hyundai IONIQ 5.

Selvkørende egenskaber

IONIQ 5 har imponeret med dens selvkørende egenskaber, der for føreren af bilen gør den lange køretur langt mere afslappende og behagelig. Der er som standard adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse og vognbaneassistent. Aktiveres fartpiloten, holder IONIQ 5 automatisk farten, man har angivet, og en sikker afstand til forankørende biler. Afstanden, som bilen skal holde, kan justeres i fire niveauer.

Den aktive køreassistent fungerer godt på landevej og på motorvej, når lys og vejr tillader det. Bilen kan selv styre, men det kræver, at føreren altid er opmærksom og holder hænder på rattet og øjnene på vejen. Den holder vejbanen rigtig fint uden input fra føreren af bilen. I byen bliver det for stor en opgave for køreassistenten, og vi anbefaler, at man kun bruger den på landevej og motorvej.

Hårde opbremsninger fra forankørende biler registrerer IONIQ 5, og man føler sig generelt tryg ved at benytte dens selvkørende teknologi.

Hyundai oplyser på sin hjemmeside, at IONIQ 5 understøtter niveau 2-teknologi inden for selvkørende egenskaber. Bilen kan fint selv styre og holde vejbanen, men man får lidt for ofte besked om at holde hænderne på rattet, selv om man holder korrekt på rattet.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Køreoplevelse og ydelse

Hyundai IONIQ 5 er en rummelig, praktisk og komfortabel elbil, men det betyder ikke, at den ikke er hurtig. I den hurtigste udgave får man 325 hestekræfter og en acceleration fra 0-100 km/t på blot 5,2 sekunder.

Den kommer i tre elmotor-varianter, hvor man får henholdsvis 170, 229 og 325 hestekræfter. Udgaven af Hyundai IONIQ 5, som vi på Mobilsiden har testet, var med 229 hestekræfter og baghjulstræk, hvor den større model har firehjulstræk. På trods af fine præstationer er IONIQ 5 dog ikke den hurtigste elbil i denne kategori.

Hurtigere fra start end de fleste biler

En familiebil, som denne elbil bestemt er, behøver ikke uendelig mange hestekræfter, og de to mindre udgaver er rigeligt hurtige. Der er dog en rigtig god grund til, at man ikke skal gå efter den mindste variant, som kun kommer med det lille batteri – læs mere i afsnittet om rækkevidde. Der er tilpas med overskud på motorvejen, og når man skal hurtigt fra lyskrydset eller foretage en hurtig overhaling. IONIQ 5 er dog ikke en sportsvogn eller én, man tager svingene hurtigt i. Det gør dens tvilling, Kia EV6, bedre. Den bløde og komfortable affjedring egner sig ikke til denne slags.

Til gengæld er styringen rigtig god i Hyundai IONIQ 5 – den ligger klippestabilt på vejen, og den er generelt en fornøjelse at køre i.

Komfort

Hyundai IONIQ 5 er en exceptionelt komfortabel bil. Jeg har testet og kørt en hel del elbiler med familien ombord, og her var de alle enige om, små som store, at dette var den mest behagelige bil at køre i til dato.

Man kan sagtens få en IONIQ 5 med hurtig acceleration – faktisk er alle varianterne rigeligt hurtige – men det er ikke det, det handler om i denne bil. Det handler om en behagelig køretur, og det leverer den.

Stilhed, meget plads og høj komfort

Affjedringen suger alle ujævnheder til sig. Forsæderne er meget komfortable og med gode indstillingsmuligheder, der er rigtig godt udsyn, og man har det generelt godt foran. Der er derudover meget stille i kabinen, selv ved kørsel ved højere hastighed på motorvej.

På bagsæderne er der også meget behageligt og virkelig god plads – specielt i bredden imponerer den, men der er også højt til loftet og rigtig god benplads. Her var der rigelig plads til to personer og en stor autostol.

Bilens platform, E-GMP, som er bygget til elektriske biler, har Hyundai udnyttet godt. Det flade gulv foran og bagi giver ekstra opbevaring og benplads. Grundet batteriet under gulvet er sædehøjden lidt lav, hvilket betyder mangel på støtte, og derfor kan være ukomfortabelt på lange ture. Dette kompenseres der dog ved med den gode benplads. Som en ekstra komfort-bonus kan bagsæderne lægges en smule ned – dejligt til den lange tur.

Fint med plads til bagage

Der er også ganske god plads til bagage i denne elbil. Bagagerummet er på 527 liter, som kan udvides til 1.587 liter. Foran er der er lille frunk på 57 liter. Her var mere end nok plads til en familie på fem, der skulle på forlænget weekendtur.

Hyundai IONIQ 5 er en stor bil, men overraskende let at køre, og ikke mindst at parkere i storbyens små parkeringspladser. Hertil skal det siges, at IONIQ 5-varianten, vi havde til test, ikke var udstyret med 360 graders kamera. Det gode udsyn i ruder og spejle samt indbyggede sensorer gjorde det alligevel til en leg at parkere den ellers fyldige familiecruiser.

Hyundai IONIQ 5
Lys og flot, men også en utrolig behagelig, praktisk og rummelig kabine.

Udstyrsniveau

Mange kender nok (blandt andet) Hyundai for, at man får meget bil for pengene – og det har ikke ændret sig med IONIQ 5. Her er nemlig et stort udvalg af standardudstyr.

Som standard får man 12,3 tommer touchskærm med Apple CarPlay og Android Auto via kabel, alt tilgængeligt sikkerhedsudstyr (adaptiv fartpilot, blindvinkel-sensor, 7 airbags, e-call, automatisk nødbremse, advarsel for bagvedkrydsende trafik, baksystem med automatisk nødbremse, vognbaneassistent og udstigningsassistent), 2-zonet klimaanlæg, varmepumpe, LED-lygter, pre-conditioner til DC-opladning, trådløs opladning og meget mere.

Udstyrspakker

Man kan dertil vælge mellem Advanced-udstyrspakken, der koster 35.000 kroner, og Ultimate-udstyrspakken, som koster yderligere 25.000 kroner.

I Advanced-pakken får man head-up display, el-betjent bagklap, elektrisk førersæde, ambientbelysning i kabinen, mørktonede bagruder, sæder i kunstkæder eller ægte læder, varmedæmpende forrude og mere endnu.

I Ultimate-pakken får man derudover 360 graders kamera, Bose-lydanlæg, el-forsæder med hukommelse, el-bagsæder, glastag, ventilerede forsæder, elvarme i bagsæder, indvendig stikkontakt med 220 volt, fjernbetjent parkering og mere.

Du behøver ikke bruge penge på ekstraudstyr

Man kan fint nøjes med Essential-varianten, der byder på alt det nødvendige udstyr. Vil man have ekstra luksus, skal man næsten gå efter Ultimate, da der ikke er meget spændende i Advanced. Det skal dog siges, at head-up displayet fungerer fortræffeligt.

Bæredygtighed

Sammen med introduktionen af IONIQ 5 satte Hyundai større krav til bæredygtigheden i denne og fremtidige elbiler. Ifølge producenten er det grundlæggende koncept bag IONIQ-serien bæredygtighed. I IONIQ 5 finder man miljøvenlige genbrugsmaterialer i alt fra basisfor til topbeklædning.

En stor del af interiøret er genanvendte materialer. Sæderne er betrukket med øko-behandlet læder, der er farvet og behandlet med vegetabilske olieekstrakter fra hørfrø.

Andre bløde detaljer i kabinen består af tekstiler, der stammer fra holdbare fibre som sukkerrør, uld, polygarn og fibre vævet af genbrugsplast. Instrumentbræt, knapper og dørpaneler er belagt med en polyurethanbiomaling fremstillet af olier fra rapsblomster og majs.

32 plastflasker genbrugt i hver IONIQ 5

I hver IONIQ 5 er der brugt op til 32 genbrugte PET-flasker, 730 gram sukkerrør og blandet majs, 294 gram uld, 200 gram hørfrøolie og 0,08 kvadratmeter genbrugspapir.

Hyundai Motor Group og batteriproducenten og partneren SK Innovation samarbejder om en bedre og mere effektiv genbrug af elbilers batterier, men der er endnu ikke fremlagt en plan for dette.

Sikkerhed

IONIQ 5 har et højt niveau af sikkerhedsudstyr og sikkerhedsfunktioner – og basisudgaven er udstyret med det hele. Sikkerheden er også helt i top. I bilen finder man sikkerhedsudstyr som kollionsvarsling med automatisk nødbremse, blindvinkelassistent, vejbaneassistent og airbags i front og side.

Euro NCAP giver IONIQ 5 topkarakter med 5 ud af 5 stjerner i deres omfattende crash-test og sikkerhedstest. Der gives nærmere bestemt bedømmelserne 88 procent for bilens fører og voksne, 86 procent for børn i autostol, 63 procent for fodgængere og 88 procent for dens sikkerhedsfunktioner.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

På Hyundai IONIQ 5 gives der 5 års køretøjsgaranti uden kilometerbegrænsning, der dækker defekte dele, hvis de går i stykker grundet fabrikationsfejl. Dæk, fælge, 12 volts-batteri og originalt tilbehør er dog dækket af en 2 års garanti, og radio og navigation er der 3 års garanti på.

Her er 5 års lakgaranti og 12 års gennemtæringsgaranti uden kilometerbegrænsning. Der gives 8-års garanti på batteriet eller op til 160.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først.

Hyundai tilbyder altså en fabriksgaranti, der blandt de bedste på markedet – kun overgået af Hyundai-ejede Kia med 7 års fabriksgaranti. De øvrige garantier ligger på niveau med konkurrenterne.

Læs også: Skal du bekymre dig om holdbarheden på elbilens batteri?

Hyundai IONIQ 5

Samlet bedømmelse: 85 ud af 100 (fremragende)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 7/10
Rækkevidde og opladning 8/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 5/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 7/10
Komfort 9/10
Udstyrsniveau 9/10
Bæredygtighed 7/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 8/10
Samlet bedømmelse 85/100*

*Der er givet 10 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Hyundai IONIQ 5 exceptionelt meget kvalitet for pengene. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Konklusion på test af Hyundai IONIQ 5

Med høj komfort, rigeligt med plads og opbevaring, fine køreegenskaber og en lang rækkevidde er Hyundai IONIQ 5 en fremragende elbil og et oplagt valg som elektrisk familiebil.

Denne elbil fra Hyundai har et spændende og anderledes design, der er både flot og praktisk. Den ligger solidt plantet på vejen, hvor den bløde affjedring sikrer en behagelig tur. Det betyder dog også, at IONIQ 5 langtfra er en sportsvogn, men derimod en rendyrket familiebil.

Kabinen er rummelig med virkelig god plads på bagsæderne og meget behagelige sæder – både foran og bagi. Standardvarianten kommer med et alt det nødvendige udstyr, så der er ingen grund til at bruge penge på ekstraudstyr. Bagagerummet bagi har god plads til hele familiens oppakning, og der er endda et praktisk lille frunk under kølerhjelmen.

Rækkevidden på teoretiske 507 kilometer, for varianten med det store batteri, er rigtig god. I virkeligheden viser IONIQ 5 sig også at være meget effektiv og kører langt på en opladning. Og når der skal oplades, sker det rekordhurtigt.

Derudover lokker Hyundai også med en fabriksgaranti, der er blandt de bedste.

Hyundai IONIQ 5 imponerer og får flotte 85 ud af 100 i vores test.

Se også: Nyheder og test af elbiler

Pris og leasing af Hyundai IONIQ 5

Hyundai IONIQ 5 kan købes i tre varianter:

  • Standard Range fra 329.995 kroner
  • Long Range fra 354.995 kroner
  • Long Range Performance fra 414.995 kroner

IONIQ 5 kommer i tre udstyrsvarianter, der varierer i pris efter model: Essential, Advanced og Ultimate.

Hyundai IONIQ 5 kan også leases

Hyundai IONIQ 5 kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på tre varianter med Essential-udstyr, 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 36 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på 340 kroner.

Hyundai IONIQ 5 Stan­dard Range Long Range Long Range Per­­for­­man­­ce
Ki­lo­met­er 15.000 15.000 15.000
Ud­be­tal­ing 29.995 kr. 29.995 kr. 29.995 kr.
Må­ned­lig y­del­se 3.495 kr. 3.895 kr. 4.495 kr.
Sam­le­de om­kost­ning­er 156.415 kr. 170.815 kr. 192.415 kr.

Alle priser er indhentet 28. april 2022. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.

Læs også: Se nyeste test og anmeldelser af elbiler

Efterfølgende om emnet

Siden vi bragte denne artikel er der kommet mere til sagen. Daniel Søgaard Hald har bragt sagen videre. 13/4/2022 gik vi videre og publicerede historien Test og anmeldelse af Ford Mustang Mach-E – Du kan læse den her. Se også seneste nyt om temaet her.