Test og anmeldelse af Volvo C40 Recharge
Indholdsfortegnelse
- Introduktion
- Specifikationer
- Design og kvalitet
- Rækkevidde og opladning
- Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
- Selvkørende egenskaber
- Køreoplevelse og ydelse
- Komfort
- Udstyrsniveau
- Bæredygtighed
- Sikkerhed
- Garanti og service
- Bedømmelse
- Konklusion
- Pris og leasing
Volvo C40 Recharge – den første bil fra Volvo, der udelukkende kommer som elbil. C40 Recharge er en flot og velbygget bil til familien, der vægter komfort, lækkert interiør, sikkerhed, et brugervenligt opkoblet infotainmentsystem og køreglæde højt. C40 Recharge har gode køreegenskaber og en vanvittig hurtig acceleration i dobbelt motor-udgaven og er en fornøjelse på selv den lange køretur. Den høje pris betyder dog, at den ikke er noget for alle.
Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler
Introduktion af Volvo C40 Recharge
Volvo C40 er en crossover og den første bil fra Volvo, der udelukkende kommer som en ren elbil. Dog er den stadig bygget på hybrid-platformen Compact Modular Architecture (CMA), der kan bruges til både brændstofbiler og elbiler. C40 Recharge minder på papiret meget om SUV’en Volvo XC40, som vi tidligere har testet, men byder ind med et mere sporty design, forbedrede køreegenskaber og en anelse mindre praktikalitet – samt en lidt højere pris.
Volvo C40 Recharge er langt fra den billigste elbil på markedet med en pris, der starter ved 402.080 kroner. Til den pris får man dog også en virkelig flot og velbygget bil med god plads, indbygget Google-infotainmentsystem med Android Automotive samt en elbil, der kører fantastisk.
To varianter af Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge kan vælges med enten en enkelt eller dobbelt elektrisk motor, hvor førstnævnte accelererer fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder og den sidst ræser dertil på blot 4,7 sekunder. De to varianter har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på mellem 435 og 449 kilometer. Opladningen sker ved op til 150 kW, som kan oplade batteriet fra 10 til 80 procent på omkring 32-37 minutter.
Se også: Øvrige specifikationer på Volvo C40 Recharge
Er Volvo C40 Recharge elbilen for dig og familien? Efter at have kørt og brugt Volvo C40 Recharge i en uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.
Specifikationer
Volvo C40 Recharge | Single motor | Twin motor |
Ydeevne | 170 kW / 231 hk (FWD) 0-100 km/t på 7,4 sek. Tophastighed på 180 km/t |
300 kW / 408 hk (AWD) 0-100 km/t på 4,7 sek. Tophastighed på 180 km/t |
Batteri og rækkevidde (WLTP) | 69 kWh 435 km |
78 kWh 449 km |
Opladning | 11 kW AC og 150 kW DC (10-80 % på 32 min.) | |
Siddepladser | 5 siddepladser og 2 med isofix-beslag | |
Bagagerum | Bagi 413 liter, foran 31 liter | |
Platform | Volvo CMA | |
Infotainmentsystem | Android Automotive | |
Euro NCAP-bedømmelse | 5/5 stjerner | |
Andet | 5 års fabriksgaranti, 8 år/150.000 km garanti på minimum 70 procent batterikapacitet | |
Pris | Fra 402.080 kr. | Fra 472.080 kr. |
Design og kvalitet
Volvo C40 Recharge er lige så flot i virkeligheden, som den er på billeder – hvis ikke flottere. Vi synes, Volvo har ramt plet med designet, der samtidig giver den et sportsligt udseende og et indtryk af, at den er en rummelig familiebil. Og så kan vi også godt lide, at designet ikke skriger “elbil”.
Som de fleste forventer af en Volvo, er C40 Recharge også velbygget. Indeni er designet minimalistisk og i nordisk stil, materialerne er generelt i god kvalitet, hvor man dog kan finde enkelte steder med lidt tyndere, hård plastik. Man fornemmer bestemt ikke, at en del af interiøret kommer fra genbrugte materialer.
Panoramaglastag er standard
Volvo C40 Recharge byder ikke så et helt så minimalistisk cockpit som for eksempel en Tesla, men har derimod en skøn kombination af fysiske knapper, og en 9 tommer infotainmentskærm. Mange steder er kabinen stofbeklædt kombineret med fine krom- og designdetaljer. Det ser lækkert ud og føles samtidig solidt. C40 Recharge kommer med et panoramaglastag, der tilføjer lys til kabinen, men desværre ikke et, der kan åbnes.
Enkelte steder er der gjort brug af blankpoleret plastik, som hurtigt bliver støvet og fedtet, og som er nærmest umulig at holde rent og pænt. Samtidig kan det give refleksioner under kørsel, hvis solen står højt på himlen.
Det samme kan man sige om infotainmentskærmen i midterkonsollen, som godt kunne bruge en overflade, der lettere afviser fedtede fingre. Efter få ture er skærmen helt smurt ind i fingeraftryk. Skærmen på størrelsen kan diskuteres. Vi mener, at man med fordel kunne have haft en anelse større skærm, der samtidig kunne sidde tættere på føreren for nemmere betjening.
Fantastisk lyd
Modellen af Volvo C40 Recharge, som vi har haft til test, er udstyret med et lydanlæg fra Harman/Kardon med 600 watt digital forstærker og 13 hi-fi-højttalere samt en subwoofer, der spiller fantastisk. Desværre kommer dette som en del af Ultimate-pakken, der koster 36.000 kroner. Basismodellen kommer med et Volvo high-performance lydanlæg med 8 højtalere, som vi desværre ikke har lyttet til.
Rækkevidde og opladning
Hvor langt kører Volvo C40 Recharge på et fuldt batteri? C40 Recharge med single motor, forhjulstræk og et batteri med en kapacitet på 69 kWh har en teoretisk WLTP-rækkevidde på 434 kilometer. Den anden variant med to motorer, firehjulstræk og et batteri på 78 kWh, som vi har kørt i, har en teoretisk rækkevidde på 449 kilometer. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt.
Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på cirka 427 kilometer, mens den vil være på cirka 359 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Volvo C40 Recharge af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.
Opladning
Volvo C40 Recharge understøtter almindelig AC-opladning via Type 2-stik med en effekt på 11 kW. Her tager en opladning fra 0 til 100 procent 7 timer. Derudover understøtter den også DC-opladning via CCS-stikket med en effekt på op til 150 kW. Her klares en opladning af batteriet fra 20 til 80 procent på 20 minutter.
Hvor langt kører Volvo C40 Recharge i virkeligheden?
Det kan være svært i praksis at ramme en rækkevidde, der svarer til WLTP-standarden, netop fordi en WLTP-test gennemføres ved skiftende hastigheder, accelerationer, temperaturer og meget andet for at simulere gennemsnitlig kørsel. Vi kan dog overordnet sige, at vi er tilfredse med rækkevidden i Volvo C40 Recharge. Lad os give et par eksempler:
En motorvejsstrækning på knap 30 kilometer med 130 kilometer i timen fra Rønnede til Køge kostede 6 procent strøm svarende til 488 kilometer i samme køremønster, hvis man kører et fuldt batteri fladt. Ikke dårligt. Herfra gik turen videre til Østerbro i København – en tur på cirka 48 kilometer, hvor en stor del af strækningen er med 110 kilometer i timen. Det kostede 11 procent strøm, hvilket svarer til 438 kilometer kørsel på et fuldt batteri.
Vi oplevede dog også andre længere motorvejsture på cirka 30 kilometer med henholdsvis 110 og 130 kilometer i timen, hvor batteriet – hvis man kørte det fladt – kun ville give omkring 300 kilometers kørsel. Det er igen vind og vejr, der kan spille en stor rolle.
Bykørsel i C40 Recharge
I bykørsel kan du forvente en rækkevidde på mellem 300 og 400 kilometer alt efter hastigheder, antal opbremsninger og accelerationer – og naturligvis igen vind og vejr.
Alt i alt behøver du altså ikke at bekymre dig om rækkevidden, når du kører i Volvo C40 Recharge, uanset hvilken variant du vælger. Forvent dog ikke at kunne opnå helt samme lange rækkevidde som i blandt andet Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, Ford Mustang Mach-E og Tesla Model Y med WLTP-rækkevidder på 500-600 kilometer.
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
Volvos elbiler er nogle af de mest simple biler at køre. Det er let at forstå, hvad knapperne gør, infotainmentssystemet er brugervenligt, og man kan køre den med kun én pedal.
En uhyre simpel bil
Man finder ikke en tænd/sluk-knap i C40 Recharge. Sæt dig ind, og bilen er klar til at køre. Når du stiger ud, slukker den automatisk. Her bliver man ikke overvældet af fysiske knapper og informationer på skærmene, men finder en skøn kombination af fysiske knapper og et gennemtænkt, intuitiv og funktionsrig software. De fysisk knapper er praktiske og afgiver en bekræftende følelse, når der trykkes på dem. Her er ikke berøringsknapper, som vi ofte finder, som kan lede til frustration. Og er der ikke en fysisk knap til det, kan man garanteret finde det i den 9 tommer infotainmentskærm i midterkonsollen.
Midterkonsollens skærm, hvor infotainmentsystemet vises, er på 9 tommer og er af en tilfredsstillende kvalitet. Skal vi være pedantiske, havde en højere opløsning gjort noget godt for udseendet og skarpheden af mindre detaljer i for eksempel Google Maps. Som tidligere nævnt, bliver skærmen usandsynligt hurtigt fedtet at se på.
Android Automotive fungerer godt
Infotainmentsystemet er Googles Android Automotive, hvorpå Volvo har lagt deres egen brugerflade. Der er hermed let adgang til Google Maps, tredjepartsapps samt Google Assistent. Softwaren er rimelig simpel og ydeevnen er god og responsiv, hvor man hurtigt kan skifte mellem apps, navigation, medieafspilning og indstillinger for bilen.
Nogle gange skal man dog grave lidt efter bilens indstillinger, som designmæssigt kunne bruge en opgradering. Volvo kunne sagtens tage ved lære af deres eget mærke Polestar, som formår at levere en mere brugervenlig og lækrere oplevelse på samme platform – og på en større og flottere skærm.
Ingen Apple CarPlay
Volvo C40 Recharge understøtter endnu ikke Apple CarPlay. Det tyder dog på, at denne ønskede funktionalitet snart er på vej.
I C40 Recharge sidder også et digitalt førerdisplay på 12,3 tommer, der er let at forstå og giver de informationer, man har brug for. Skærmen er af en god kvalitet, er tilpas lysstærk og forstyrres ikke af solens stråler.
Selvkørende egenskaber
Basisudgaven af Volvo C40 Recharge (Core) kommer med typiske funktioner som fartpilot, vognbaneassistent, hastighedsbegrænser, skiltegenkendelse samt bakkamera for og bag. Bedre og mere avancerede selvkørende egenskaber får man ved at opgradere til Plus-pakken, der giver adaptiv fartpilot og Pilot Assist samt en række andre fornuftige opgraderinger. Denne pakke koster 16.000 kroner ekstra og er, efter vores mening, et must-have.
Med den adaptive fartpilot og Pilot Assist er C40 Recharge en fornøjelse på selv den længste køretur – eller turen gennem en travl by. Den holder den angivne hastighed samt afstand til bilen foran og bringer også bilen til fuldt stop – og det har virket trygt at bruge i den uge, vi har haft Volvo C40 Recharge til test.
Pilot Assist kan styre bilen, hvis man holder hænderne på rattet. Det fungerer generelt rigtig godt, og styringen virker mere naturlig end de fleste biler med denne funktionalitet.
Volvo XC40 Recharge har ikke meldt et officielt niveau for selvkørende egenskaber ud, men den menes at ligge på niveau 2 ud af 5 inden for autonomi.
Niveauer for automatisering af selvkørende bilerBilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.
|
Køreoplevelse og ydelse
Godt nok er Volvo C40 Recharge først og fremmest en rummelig familiebil med en vægt på over 2 tons, men den giver også nemt et smil på læben – specielt twin motor-varianten.
Hvor Volvo XC40 Recharge er en højere SUV med mere fokus på komfort, er der derimod bedre køreegenskaber i C40 Recharge. Den har et lavere tyngdepunkt, en stivere affjedring og masser af kræfter.
Varianten med to elektriske motorer har 408 hestekræfter, som giver en acceleration fra 0-100 km/t på kun 4,7 sekunder. Topfarten er begrænset til 180 km/t. C40 med en enkelt elektrisk motor er med en 0-100 km/t på 7,4 sekunder og samme topfart bestemt ikke langsom – og mere end rigeligt til den målgruppe, som denne bil er rettet mod.
En vanedannende acceleration
C40 Recharge er har en nærmest vanvittig acceleration, og i kombination med, at den har et virkelig godt vejgreb og ligger klippestabilt på vejen, byder den på fremragende køreegenskaber. Men har ikke brug for de 408 hestekræfter, men imponerende er ydeevnen – og det er svært ikke at nyde dem.
Langt de fleste kan uden problemer “nøjes” med enkeltmotor-varianten, som har rigeligt med overskud. Der er dog ingen tvivl om, at køreegenskaberne i C40 Recharge spiller godt sammen med den dobbelte elektriske motor.
Komfort
Volvo C40 Recharge er ikke kun en flot og hurtig elbil – den er samtidig rummelig, praktisk og ganske komfortabel.
Det er en meget behagelig oplevelse at tage på tur i C40 Recharge. Der er gode indstillingsmuligheder for føreren af bilen, knapperne sidder komfortabelt placeret, og forsæderne er meget komfortable. Bagi byder den også på høj komfort, hvor man også sidder behageligt, og her er god plads.
Man kan fint sidde tre på bagsæderne, men det havde været rart med et helt fladt gulv til den person, der skal sidde i midten. Der er samtidig god benplads og rigeligt højt til loftet. Har man en autostol på bagsædet, er pladsen til to ekstra personer begrænset, men det kan lade sig gøre.
Derudover er der gode opbevaringsmuligheder i C40 Recharge. Der er kopholdere ved forsæder og bagsæder, plads i dørene ved forsæder og net ved bagsæder. På forsæderne er der trådløs opladning af mobiltelefon (plads til én mobiltelefon), USB-C samt to USB-C-stik bagi.
Der er generelt meget stille, når man kører i C40 Recharge, som effektivt dæmper udefrakommende støj. Man hører dog dækstøj, ved kørsel på motorvej samt de elektriske motorer, når speederen trykkes i bund.
En brugervenlig bil
Volvo C40 Recharge er en meget brugervenlig bil, der er let at køre. Med en kraftig regenerativ bremsning kan man benytte “One-Pedal Drive”, hvor bilens acceleration og bremsning kan styres kun med speederen. Samtidig gør bilens infotainmentsystem noget godt for komforten i bilen. Med Android Automotive indbygget kan man med talekommandoer styre funktioner i bilen såsom klimaanlæg.
Desværre er udsynet langt fra så godt som i XC40 Recharge, hvor man sidder noget højere placeret. Udsynet ud af bagruden er meget begrænset, og bakspejlet er derfor tæt på ubrugeligt. Som et plaster på såret kommer den med flot udsyn til himlen, for panoramaglastag er standard.
Pas på vejbump
Den stivere affjedring gør noget godt for køreegenskaber, men det går lidt ud over komforten. Ujævne veje, huller og vejbump kan virke voldsomme i C40 Recharge, hvor specielt passagerer på bagsædet mærker det.
Fornuftig bagagerumsplads
Der er overraskende god plads i C40 Recharge. Bagagerummet er på 413 liter, som med bagsæderne nede udvides til 1.205 liter. Bagagerummet er tæt på samme størrelse som XC40, men mangler lidt i højden. Der er dog fornuftig plads til en barnevogn/stor klapvogn og familiens oppakning. Den store familie bør dog overveje en bil med mere bagagerumsplads. Man finder derudover en frunk på 31 liter foran under kølerhjelmen.
Udstyrsniveau
Basisudgaven af Volvo C40 Recharge kommer med en ganske fornuftig mængde udstyr, der er standard. Her kan man finde blandt andet adaptive LED-baglygter, over-the-air-softwareopdateringer, sikkerhedsfunktioner som kollisonsvarsling, parkeringssensor for og bag, bakkamera, 19 tommer alufælge, regnsensor, 2-zoners klimaanlæg, elbetjent bagklap, 4 USB-C-porte (2 for og 2 bag), 4 kopholdere (2 for og 2 bag), airbags foran og i siden, panoramaglastag, app-opkobling, high performance-lydanlæg med 8 højtalere, elektrisk lændestøtte på forsæder, varme i forsæder, tyverialarm og mere endnu.
Ekstraudstyr
Man kommer altså langt med Core-varianten af Volvo C40 Recharge. Der er dog stadig god grund til at tage et kig på Plus-udstyrspakken, der har en vejledende pris på 16.000 kroner. Her får man nemlig adaptiv fartpilot, Pilot Assist, kollisionsvarsling for bagvedkommende trafik, advarsel og opbremsning ved krydsende trafik og mere.
Man kan også vælge Ultimate-pakken, hvis man vil have alt ekstraudstyr til C40 Recharge. Denne pakke koster 36.000 kroner og tilføjer ting som 360 graders kamera, CleanZone (et multifilter der hjælper begrænser mængden af støv, pollen, partikler og kemiske lugte), Harmon/Kardon Premium-lydanlæg, elektrisk passagersæde og mere.
Derudover er der en række andre tilføjelser til C40 Recharge, blandt andet tagspoiler, fælge, stylingkits, klimapakke og bilbeskyttelsespakke. Vi kan anbefale klimapakken, der byder på blandt andet varmepumpe, som giver en potentiel længere rækkevidde. Denne pakke koster 6.000 kroner.
Bæredygtighed
Volvo C40 Recharge er producentens første model, der udelukkende kommer som elbil. Det er Volvos mest bæredygtige bil til dato, hvor der er gjort brug af genbrugsmaterialer og udarbejdet en livscyklusvurdering (LCA), så man kan se bilens udledning af drivhusgasser fra vugge til grav.
Her bruges materialer som genbrugte PET-flasker, vegansk læder og andre veganske materialer. Når det kommer til genbrug af batterimaterialer, fremviser Volvo en lovende plan, hvor man bestiller afhentning af bilens store batteri. Batteriet vil herefter enten blive genbrugt eller afskaffet på en ansvarlig måde alt efter dets stand.
Der er dog ingen tvivl om, at det, der gør en Volvo C40 Recharge (og andre elbiler) til et mere miljøvenligt valg, ikke kun er mængden af genbrugsmaterialer, og at det er en elbil, men hvor grøn strøm den oplades med. Dens LCA-rapport afslører, at en Volvo C40 har en samlet udledning af CO2-ækvivalenter på mellem 42 tons, hvis den oplades ved brug af forskellige energikilder. Oplades den derimod udelukkende ved brug af vedvarende energi, falder dette til 27 tons.
En så stor åbenhed omkring bilens samlede CO2-udledning samt flotte mål om en mere bæredygtig fremtid er noget, man finder ikke hos mange andre bilmærker.
Sikkerhed
Man forventer høj sikkerhed i en Volvo, og her skuffer C40 Recharge bestemt ikke. C40 Recharge er blevet sikkerhedstestet af Euro NCAP i år. Den har fået 5 stjerner i kollisions- og sikkerhedstest, hvilket er Euro NCAPs topkarakter.
Den femte sikreste bil på markedet
I deres crash- sikkerhedstest scorer Volvo C40 92 procent for bilens fører og voksne, 89 procent for børn i autostol, 70 procent for fodgængere og 89 procent for dens sikkerhedsfunktioner. Dette udmunder i en samlet score på 5 ud af 5 stjerner, hvor C40 Recharge lander som den anden sikreste familiebil på markedet og den femte sikreste bil overhovedet.
XC40 Recharge kommer med et stort udvalg af sikkerhedsfunktioner, hvor de fleste er standard, heriblandt airbags til fører, forsædepassager samt airbags i siden, både foran og bagi – de såkaldte gardinairbags. Der er to isofix-beslag bagi, automatisk batterisikkerhed, strukturel beskyttelse af batteriet, vognbaneassistent, automatisk bremsesystem, kollisionsvarsling, blind vinkel-sensor og meget mere.
Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest
Garanti og service
Volvo C40 Recharge kommer med 3 år/100.000 kilometer køretøjsgaranti, der dækker defekte dele, der måtte gå i stykker grundet fabrikationsfejl. Garantien dækker også fejl i bilens lak grundet defekter ved materialerne eller lakeringen fra fabrikkens side.
Der gives 8-års garanti på batteriet eller op til 160.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først. Her gøres der dog opmærksom på, at der må forventes en gradvis forværring af batteriets kapacitet over tid, hvilket ikke dækkes af garantien.
På rust gives der 12-års garanti, hvis tæringen skyldes defekter ved materiale eller konstruktion.
Volvo C40 RechargeSamlet bedømmelse: 75 ud af 100 (god) Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her. |
|
Design og kvalitet | 8/10 |
Rækkevidde og opladning | 6/10 |
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed | 8/10 |
Selvkørende egenskaber | 5/10 |
Køreoplevelse og ydelse | 8/10 |
Komfort | 7/10 |
Udstyrsniveau | 6/10 |
Bæredygtighed | 6/10 |
Sikkerhed | 10/10 |
Garanti og service | 7/10 |
Samlet bedømmelse | 75/100* |
*Der er givet 4 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Volvo C40 Recharge giver god kvalitet til prisen. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.
Konklusion på test af Volvo C40 Recharge
Volvo C40 Recharge er en meget vellykket elbil med en stilfuldt, sportsligt udseende, en moderne og rummelig kabine, fornuftig plads til familiens oppakning og gode køreegenskaber. Som man kunne forvente, er denne Volvo også blandt de mest sikre biler på planeten.
Dens sporty design afspejles godt i dens køreegenskaber, for C40 Recharge er en fornøjelse på vejen. Volvo C40 Recharge har masser af kræfter og ligger meget solidt plantet på vejen.
Den byder på en flot, moderne og rummelig kabine, hvor man som bilens fører hurtigt føler sig hjemme. Her er ingen dikkedarer, men de helt rigtige knapper og et meget brugervenligt infotainmentsystem fra Google.
Der er meget komfortabelt foran, hvor de lækre sæder giver god støtte. Der er god plads på bagsædet, hvor man kan nyde det store panoramaglastag, der er standard i bilen. Der er også udmærket plads til bagagen, hvor et 413 liter bagagerum rummer plads nok til de fleste familier. Her er også et mindre frunk foran.
C40 Recharge har hverken den længste rækkevidde eller den hurtigste opladning blandt nyere elbiler på markedet. Ikke desto mindre er rækkevidden tilfredsstillende og lever i praksis op til den angivne rækkevidde.
Volvo C40 Recharge lander i vores test på 75 ud af 100.
Se også: Nyheder og test af elbiler
Læs også: Se nyeste test og anmeldelser af elbiler