Salget af Apple Watch falder, mens Xiaomi stormer frem

Af alle de store smartwatchproducenter var det Apple, der gik allermest tilbage i 2024. Til gengæld stormede Xiaomi og Huawei frem.

Salget af Apple Watch falder, mens Xiaomi stormer frem

Salget af Apple Watch faldt med hele 19 % i 2024 sammenlignet med året forrinden, mens Apples fire største konkurrenter vandt markedsandele.

Se også: Top 5: De absolut bedste Apple Watch

Salget af smartwatches faldt i 2024

Ifølge de seneste data fra Counterpoint Research faldt det globale marked for smartwatches med 7 % i 2024. Apple var langt den største taber med et salg, der var 19 % lavere end i 2023.

Apple er dog stadig markedsleder med en markedsandel på 22 %, efterfulgt af Huawei med 13 %, Samsung med 9 % og Xiaomi med 8 %.

Xiaomi var langt den største vinder med en vækst på 135 %, primært på grund af succesen med Xiaomi Watch S1 og de prisvenlige Redmi-smartwatches.

Se også: Opdag Xiaomis fitness trackers til en aktiv livsstil

Kilde: CounterPoint Research

Samsung opnåede en vækst på 3 % med de nyeste Galaxy Watch7, Galaxy Watch Ultra og Galaxy Watch FE.

Kina har overhalet Indien og er blevet verdens største marked med en andel på 25 % af det globale salg af smartwatches, efterfulgt af Indien med 23 %, Nordamerika med 22 % og Europa med 15 %.

Apple har sovet i timen

Apple har år efter år lanceret nye generationer af deres smartwatches, men designet har været det samme siden 2014, hvor de lancerede deres første smartwatch. Ydelsen er blevet bedre siden da, men forbedringer år efter år er minimale og batteritiden er stadig lige dårlig.

Apple har senest lanceret Watch Series 10, der var en ret beskeden opgradering. Det kunne tyde på, at Apple skal oppe sig på smartphonemarkedet, for at stoppe denne nedgang.

Se også: Top 5: Bedste Apple Watch til prisen

Perspektivering

Er du på jagt efter et nyt smartwatch? Du kan se de fem bedste smartwatches i Danmark her.