Wear OS erobrer 17% af smartwatch-markedet pga. Galaxy Watch 4

Wear OS skulle bare have hjælp af Samsung Galaxy Watch 4 i et enkelt kvartal for at blive den anden største platform til smartwatch.

Wear OS erobrer 17% af smartwatch-markedet pga. Galaxy Watch 4

Googles Wear OS sad stort set stille i et par år, hvilket førte til, at platformen blot var en fodnote på det samlede smartwatch-marked. Takket være et stærkt salg af Galaxy Watch 4 er Wear OS dog blevet katapulteret op på andenpladsen, når det gælder markedsandelen af solgte smartwatches i 3. kvartal 2021.

Wear OS har vokseværk – kun overgået af Apple Watch

Counterpoint Research rapporterer, at Wear OS tog 17 procent smartwatch-markedet i 3. kvartal 2021, hvilket er en stigning fra blot 4 procent i det foregående kvartal.

Den åbenlyse årsag til dette massive spring er, at Wear OS nu driver Samsungs Galaxy Watch 4-serie. Samsungs nye smartwatch stod angiveligt for næsten 60 procent af smartwatch-salget i Nordamerika og Europa i 3. kvartal 2021, mens Apples markedsandel faldt markant i 3. kvartal på grund af den forsinkede lancering af Apple Watch Series 7.

Takket være lanceringen af Galaxy Watch 4-serien opnåede Samsung sine højeste kvartalsvise leverancer, hvilket indsnævrer afstanden til Apple og genvinder andenpladsen fra Huawei.

Samsung har udvidet sit app-økosystem

Fra denne smartwatch-serie har Samsung udvidet sit app-økosystem ved at bruge Android-baseret Wear OS i stedet for sit eget Tizen.

Mærket har også udvidet brugernes valgmuligheder ved at lancere to modeller – basic og classic. Den nyligt tilføjede funktion til kropssammensætning har også fået en god respons.

Lavere pris og bredere udbredelse af Wear OS

Det er bemærkelsesværdigt, at Fitbit OS’s markedsandel synes at have været nogenlunde uændret i denne periode. Selvfølgelig kan fremtiden for Wear OS’ vækst på smartwatch-markedet ikke udelukkende hvile på dette Samsung-inspirerede boost i 3. kvartal 2021. Rapporten fremhæver, at fremtidig vækst for Samsung vil kræve, at virksomheden indfører mere prisoverkommelige modeller – Galaxy Watch 4 starter ved 1.999 kroner – eller 249 dollars.

Det er egentlig i sig selv ikke en så høj pris for et godt smartwatch.

Google skal naturligvis også få sin Wear OS-platform i hænderne på flere partnere for at hjælpe disse produkter med at blive mere konkurrencedygtige. Fitbit vil sandsynligvis også spille en vigtig rolle i udvidelsen af Wear OS.

Se også: Nyheder om smartwatch