Der opleves stadig huller i mobildækningen – hvad kan du gøre?

Mange danskere har stadig problemer med dårlig mobildækning, tabte opkald og langsomt mobildata. Her er gode tips og hjælp til bedre dækning.

Der opleves stadig huller i mobildækningen – hvad kan du gøre?

Kan man stadig have dårlig mobildækning i 2024? Tabte mobilopkald, ringe samtalekvalitet og langsomt internet på mobilen og mobilt bredbånd er desværre stadig et problem for mange danskere.

I denne artikel kigger vi på mobildækningen hos teleselskaberne som danskerne vurderer den, hvilke ting der spiller ind i mobildækningen og hvad man selv kan gøre for at forbedre den.

Se også: Sammenlign priser og tilbud på mobilabonnementer

Virkelighedens dækning opleves anderledes

Spørger man teleselskaberne og tager et kig på deres dækningskort, kan man nærmest ikke stå uden mobildækning i Danmark. Det kan i virkeligheden opleves meget anderledes. Man kan nemlig sagtens kan stå i sommerhuset på Møn, eller et andet sted i landet, og intet signal have. Dårlig mobildækning giver ringe opkaldskvalitet, og gør det nogle gange umuligt at ringe op, og langsomt mobildata – det sidste rammer både smartphones og mobilt bredbånd.

Et godt mobilnetværk er en forudsætning for, at vi kan passe vores job, skole og skabe kontakt, når det er allermest vigtigt. Det er specielt uden for landets store byer, at der opleves ringe eller ikke-eksisterende dækning, men der kan også opleves udfordringer i byområder.

Udover at Danmarks teleselskaber kan søge for at dække hullerne i mobildækningen, er der er flere ting man som forbruger selv kan gøre for at opnå den bedst mulige mobildækning – dette kigger vi på senere i artiklen.

Se også: Guides og hjælp til valg af mobilabonnement

Dækningskort for teleselskaber i Danmark

Herunder kan du se hvordan mobilselskabernes dækning opleves af danskerne på de tre mobilnetværk – TDC NET, Telia og Telenors fælles netværk og 3 – i postnummeropdelte bydele, byer og kommuner rundt om i Danmark.

Deltag i undersøgelsen

Nu kan du være med til at vurdere mobildækning, netværk og kundetilfredshed hos danske teleselskaber. Du deltager i undersøgelsen ved at bruge ét minut på at svare på fire spørgsmål. Mere end 13.000 danskere har allerede deltaget. Dine oplevelser, erfaringer og viden kan gøre os alle meget klogere.

Deltag i undersøgelsen af teleselskabernes mobildækning og kundetilfredshed.

Flere ting spiller ind på mobildækningen

Der kan være mange grunde til, at du oplever en ringe mobildækning, både indendørs og udendørs. På trods af at teleselskabernes dækningskort ser imponerende ud, så er der nogle steder langt mellem mobilmasterne, og dette resulterer i svagt mobilsignal.

Der kan også være forhindringer, for eksempel en bygning, mellem mobilmasten og dig, hvilket giver samme resultat. Du kan også være uheldig, at mobilnettet er overbelastet, og dette kan også opleves som dårlig dækning. Moderne velisolerede huse og betonbygninger, isolerede solafvisende vinduer, bakker i landskabet sætter alt sammen en dæmper på mobilsignalet.

Den høje fart i bil og toget og deres konstruktion kan også give dårligere mobildækning.

Som du kan læse, så er der mange ting der har indvirkning på signalet på din mobiltelefon – også mange som teleselskaberne ikke rigtig kan gøre noget ved. Heldigvis kan du selv hjælpe den bedre dækning på vej.

Se også: Teleselskaber med bedste kundeservice

Sådan kan du få bedre mobildækning

  • Undersøg dækningskortet grundigt: Vælg det selskab med den bedste dækning, der hvor du primært bruger din mobiltelefon. Kig eventuelt også på mobilmaster i dit område på mastedatabasen.
  • Vælg en mobiltelefon med en god antenne: Der er stor forskel på mobiltelefoners antenner. Her kan du få du et overblik over antennekvaliteten i de forskellige mobiltelefoner.
  • Spørg til andres erfaringer: En ting er teleselskabernes dækningskort, noget andet er hvordan dækningen opleves i virkeligheden. Spørg til naboernes, venners eller familiens erfaringer med dækningen i området.
  • Brug WiFi-opkald: En oplagt mulighed for bedre dækning og samtalekvaliteten er, at bruge WiFi-opkald, som findes i mange nyere mobiltelefoner. De fleste er i nærheden af en WiFi-netværk, så tjek om din mobiltelefon har denne funktion.
  • Du holder mobilen forkert: Det er ikke kun Apple, der kan bruge dette som undskyldning for dårligt signal. Flere steder uden på din mobil sidder antennerne placeret og bliver de dækket, så kan du opleve det går ud over signalet. Kig på din telefon, for antenne-linjerne er som regel lette at se, og sørg for ikke at blokere disse. Brug eventuelt et headset.
  • Brug et cover af gummi: Covers kan have en både positiv og negativ effekt på mobilsignalet. Nogle covers ser rigtig fine og fancy ud, men bruger materialer som fx metal, der kan blokere for signalet. Derimod kan et cover af gummi gøre, så du ikke dækker mobilens antenner med hånden.
  • Placer dig rigtigt: Den er måske ret simpel, men tænk over din placering, når der skal foretages vigtige opkald. Er du indenfor, så placer dig højest muligt oppe og tæt på et vindue. Husk også at frisk luft er sundt, og man kan sagtens tage mobilen med ud.
  • Tag kontakt til dit teleselskab: Oplever du dårlig mobildækning, så kan du sagtens tage fat i dit teleselskab. De kan hjælpe dig med at fejlfinde og foreslå løsninger, der kan afhjælpe problemet, såsom small cells og signalforstærker

Har du gode tips, der kan hjælpe andre på vej til bedre mobildækning, så skriv gerne en kommentar herunder.

Se også: Sådan finder du det bedste og billigste mobilabonnement

Opdateringer på sagen

Siden redaktionen publicerede denne artikel er der kommet nyt i sagen. mobilsiden fulgte op på historien. 14/11/2019 puplicerede vi en ny vinkel på sagen med artiklen; Test: OnePlus 7T Pro – Den første måned – Følg den videre histore her. Redaktionen dækker emnet fortløbende. Se seneste nyt her.