Skoleelever skal aflevere opgaver som podcast
Danske skoleelever skal have mulighed for at besvare opgaver ved hjælp af kreative, digitale redskaber – eksempelvis ved at indspille en podcast til læreren.
Sådan lyder udmeldingen fra videnskabsminister Helge Sander, der opfordrer til anderledes og udvidet brug af it og digitale medier i undervisningen.
– “Hvis vi i Danmark skal få størst muligt udbytte af digitaliseringen i undervisningssektoren, er det nødvendigt at udfordre vanetænkningen og bruge it kreativt til at forbedre kvaliteten af undervisningen til fordel for den enkelte elev og studerende,” siger Helge Sander.
Undervisningen passer til den enkelte
Idéen er, at kreativ brug af podcast o.lign. skal øge kvaliteten af undervisningen og gøre den enkelte elevs præstationer mere synlige.
Podcast-løsningen skal blandt andet give lærerne bedre mulighed for at tilrettelægge undervisningen sådan, at elevernes individuelle behov og forudsætninger tilgodeses bedst muligt.
For elevernes vedkommende får de mulighed for at øve sig, til de er tilfredse med deres besvarelser og for at blive vurderet for det, de rent faktisk kan.
På Ørestad Gymnasium har man allerede givet eleverne til opgave at producere podcasts med deres mundtlige besvarelser af forskellige typer af opgaver i tysk-faget.