Telefonregningen er fyldt med fejl
Op til 25 procent af indholdet på telefonregningen er behæftet med fejl, og det er næsten altid til teleselskabets fordel, viser en undersøgelse fra rådgivningsfirmaet Netplan.
– "I de fleste tilfælde er det småbeløb, men nogen gange finder vi uhyggeligt store afvigelser, fordi selv små fejl bliver multipliceret op", siger direktør Torben Rune.
Årsagen til den høje fejlprocent er de indviklede takserings- og abonnementsvilkår, som både teleselskabets medarbejdere og kunderne har vanskeligt ved at tyde.
Teleselskaberne skjuler oplysninger
Gennem det seneste år er blandt andet TDC og Sonofon, begyndt at skjule regningens beregningsgrundlag for kunderne. Dermed bliver det værre, at tjekke om teleselskabet har lavet fejl.
– "Det er fuldstændigt urimeligt, at man nægter at udlevere en specificeret regning", siger Torben Rune.
Situationen forværres kun af, at selskaberne som forklaring på den manglende specifikation netop giver "at man ikke ønsker at kunden får mulighed for at kræve sin ret, hvis regningen skulle vise sig at være forkert".
It-minister Helge Sander mener det er problematisk, at man ikke kan regne med telefonregningen indeholder de korrekte beløb, derfor vil han, ifølge DR Penge, nu bede IT- og Telestyrelsen lave en hasteundersøgelse af sagen.