Forbrugerombudsmanden politianmelder teleselskaber for ulovligt telefonsalg – igen
575.000 og 475.000 kroner. Det er hvad virksomhederne Hi3G og Telia skal betale i bøde for at have foretaget ulovligt telefonsalg. Forbrugerombudsmanden har nemlig politianmeldt de to teleselskaber for i 2019 at have ringet til forbrugere og enkeltmandsvirksomheder uden deres samtykke. Og det er ulovligt.
Helt konkret har 3, Telia og Call me overtrådt forbrugeraftalelovens forbud mod telefonsalg og markedsføringslovens forbud mod at ringe til indehavere af enkeltmandsvirksomheder, der er tilmeldt Robinsonlisten, eller som har frabedt sig markedsføring.
”Vi har gennem længere tid haft fokus på ulovligt telefonsalg og kan nu se, at klagerne over flere af virksomhederne ebber ud. Desværre er der stadig nogle, som ikke overholder reglerne. Det er særligt groft, når der er tale om virksomheder, der tidligere er blevet politianmeldt og har fået bøde for ulovligt telefonsalg,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Telia, som har ringet op fra Telia og Call me, samt tre leadvirksomheder, vedrørende ét eller flere opkald til 49 forbrugere og opkald til to enkeltmandvirksomheder.
Politianmeldensen af Hi3G omfatter også et callcenter og en leadvirksomhed og vedrører ét eller flere opkald til 50 forbrugere og en enkeltmandvirksomhed.
OiSTER oplyser til Forbrugerombudsmanden, at teleselskabet ikke længere gør brug af eksterne partnere til at foretage telefonsalg.
Læs også: Forbrugerombudsmanden politianmelder Humac
Ikke første gang
Det er ikke første gang, at Telia, Call me og OiSTER er blevet saktioneret for ulovligt telefonsalg. I februar 2019 politianmeldte Forbrugerombudsmanden selvsamme teleselskaber for at have udført ulovligt telefonsalg i 2018. Både Hi3G og Telia betalte også bøderne sidste år. For sidstnævnte teleselskab løb bøden op i 225.000 kroner.
Læs også: Teleselskaber politianmeldt for ulovligt telefonsalg