Google arbejder på bedre databeskyttelse i Android
Apple baner lige nu vejen med en App Tracking-gennemsigtighed, der kræver at apps anmoder om tilladelse til at spore brugere på tværs af apps og hjemmesider. Nu vil Google så lave en copy-paste og give brugerne endnu mere kontrol over deres data og personlige oplysninger på nettet. Dog ikke helt på samme stringente måde, som har gjort Apple meget upopulær blandt virksomheder som lever af dette, blandt andet Facebook.
Det ved vi, fordi Bloomberg har snakket med kilder i Googles egne rækker, der fortæller, at virksomheden arbejder på et Android-alternativ til Apples privatlivssystem. Apples nye implementering til iOS-enheder vil komme med iOS 14.5 og nyere.
Læs også: Apple gør livet surt for annoncører i iOS 14
Google lever af annonceindtægter
Men det kan godt blive svært for Google at udvikle dette, da de netop lever godt af annonceindtægterne. Det forlyder, at Google stadig er på et meget tidligt stadium, men det forventes dog, at det planlagte system vil være mindre konsekvent end Apples Tracking, der kræver eksplicit brugertilladelse til datasporing.
I betragtning af at Google har genereret over 100 mia. dollars i årlige annonceindtægter i de seneste år, er det tvingende nødvendigt, at databeskyttelsen er nøje afbalanceret mellem bedre beskyttelse for brugerne og annoncørernes interesser. Hvordan Google vil løse dette problem, har Bloomberg-rapporten ikke klarlagt.
Kun fremtiden kan vise, om Google kan finde ud af dette kompromis på en måde, så hverken app-udviklere eller annoncører bliver skræmt væk.
Se også: Nyheder om Android og iPhone