Polestar vil lave en rigtig klimaneutral elbil inden 2030
Klimaforandringer og nedbringelse af vores CO2e-udledning fylder meget over alt i verden. Også hos bilbranchen, som i disse år er i gang med en stor transformation til elbiler.
Elbiler bliver ofte markedsført som det grønne alternativ til traditionelle brændstofbiler. Men bilbranchen bør oppe sig gevaldigt for at undgå, at de lyver sig grønnere, end de egentlig er. Det mener Thomas Ingenlath, direktør for Polestar, som er Volvos luksusmærke for elbiler.
Han kritiserer bilbranchens brug af klimakompensation. Det er en udbredt ordning, hvor man kompenserer for sin CO2e-emission. Det gøres typisk ved at plante træer frem for at mindske udledningen til at starte med.
– Klimakompensation er en dårlig undskyldning, udtaler Thomas Ingenlath i en pressemeddelelse.
Læs også: Polestar i front, når det handler om CO2-emission
Projekt 0 – verdens første rigtige klimaneutral bil inden 2030
Udtalelsen kommer i forlængelse af, at Polestar annoncerer projektet Polestar 0. Det er en ambition om at skabe verdens første rigtige klimaneutrale elbil inden 2030.
– Qua vores ambition om at skabe en fuldstændig klimaneutral bil tvinges vi, i positiv forstand, til at nå ud over, hvad der er muligt i dag. Vi bliver nødt til at sætte spørgsmålstegn ved alt, innovere og se på eksponentielle teknologier, når vi designer mod 0, siger Thomas Ingenlath.
Projekt 0 vil derfor betyde, at Polestar skal tænke i helt nye baner, når det kommer til produktionen af den klimaneutrale elbil. Klimakompensation er ifølge firmaet ikke er vejen frem.
– Vi vil nu arbejde målrettet på at udrydde alle emissioner, der stammer fra produktionen af vores biler. For os bilproducenter befinder vi os i en historisk og spændende tid, da det er en oplagt mulighed for at ”seize the moment”, gøre det endnu bedre og turde indfri drømmen om klimaneutrale, cirkulære og smukke biler, siger Fredrika Klarén, der er bæredygtighedschef hos Polestar.
Læs også: Med milliardinvestering kaster Xiaomi sig over elbiler
Deklarerer nu CO2e-aftryk for Polestar 2
I mange brancher ses også stigende tendens til at deklarere virksomheders CO2e-aftryk. Det initiativ tager Polestar nu også til sig. Alle biler fra og med Polestar 2 får en deklarering af CO2e-aftrykket over dele af bilens levetid. Det kaldes også en livscyklusvurdering (LCA).
Ifølge Polestar udledes der 26,2 ton CO2e i perioden fra materialer til produktion af bilen udvindes og til bilen forlader fabrikken. Den udledning, som kan komme fra produktionen af den strøm, som bruges til at oplade Polestar 2 over dens levetid, tæller således ikke med i regnestykket. Det samme gør en eventuel bortskaffelse af bilens materialer heller ikke.
Læs også: Mercedes-Benz EQS med lang rækkevidde og Hyperscreen lige om hjørnet
El- & hybridbiler skal lu00f8se klimaproblemerne – Tjek seneste nyt