Apples nye anti-tracking funktion koster annoncører en formue
iOS 14.5-opdateringen, der kom i april, er blevet til noget af en hovedpine for annoncørerne. Udover flere emojis og en ny valgmulighed til Siris stemme, introducerede iOS 14.5 også Apples App Tracking Transparency.
App Tracking Transparency smadrer annoncering på iOS
App Tracking Transparency giver brugerne mere kontrol over hvilke apps, der har lov til at tracke deres adfærd på apps og websider. iOS 14.5 tillader stadig tracking, når det handler om at finde de rette reklamer, men man skal nu som bruger vælge det til. Og det lader til at være populært at fravælge tracking.
Tidlige tal viser, at op mod 96 procent af brugerne vælger ikke at tillade trackingen. Det betyder, at annoncørerne har mindre oplysninger om brugerne, og at det ikke på samme måde kan rette reklame mod den enkelte, som de plejede at gøre inden iOS 14.5. I stedet flygter alle Apples annoncører til Android, selv de annoncører, der længe har foretrukket at reklamere på iOS, er nu begyndt at tænke sig om, når det gælder deres reklamestrategi.
For et par uger siden skrev Wall Street Journal, at digitale annoncører har mistet meget af den vigtige data, der gjorde mobilreklamer på iOS effektive og værd at betale for.
Se også: De bedste telefoner til lave priser
33 procent færre reklamer på iOS – 50 procent flere på Android
Vi har stadig ikke et komplet billede af iOS 14.5’s betydning for annoncering, men de første rapporter peger på, at investeringerne i annoncer på iOS er faldet 33 procent over de seneste to måneder.
Samtidig er investeringerne i annoncer på Android steget næsten 50 procent i samme periode. Med andre ord er Apples tiltag for brugernes integritet og privatliv blevet noget af et mareridt for annoncørerne. Visse af annoncørerne har kunnet konstatere et markant fald i omsætning.
I et interview med GamesBeat fortæller Consumer Acquisitions Brian Bowman om, hvordan det mobile reklamemarked har tilpasset sig Apples nye tiltag. Uden at lægge fingre imellem kaldte Bowman det for noget roderi og nævnte, at en del selskaber oplever en nedgang i omsætningen.
Annoncørernes muligheder for at målrette reklamer til relevante målgrupper smuldrer ganske enkelt og det vil det fortsætte med i takt med, at App Tracking Transparency ruller ud.
Se også: iPhone til lave priser
Kritik af Apples tiltag
De selskaber, der oplever, at de ikke få tilstrækkeligt ud af deres annoncepenge, vil formentlig skifte til Android. Apples nye regler for iPhone påvirker selvfølgelig store platforme, der er afhængige af reklamepenge, og her er Facebook et godt eksempel. Facebook mener imidlertid, at Apples tiltag mere handler om at tjene penge end om at beskytte brugerne.
Sidste år delte Facebook et blogindlæg, hvor de forklarede deres holdning. Her skrev giganten, at Apple ganske enkel forsøger at tvinge virksomheder til abonnementer og in-app betaling for at sikre sig selv større indtjening.
Som en reaktion på Apples trackingregler har visse selskaber som TikTok forsøgt at komme udenom begrænsningerne ved at implementere et rammeværk for annoncering, som de kalder ”device fingerprinting”. Apple har imidlertid afvist opdateringer af apps, der indeholder den trackingmetode.
En tysk annoncesammenslutning har også kritiseret Apple for at smadre annoncemarkedet med deres nye App Tracking Transparency-tiltag. Det har dog vist sig at være så populært blandt brugerne, at Google også må forholde sig til dette og levere lignende tiltag. Sidste ord i dette “roderi” er formentlig langt fra skrevet.
Se også: Nyheder om annoncering på mobilplatforme
Opfølgning af sagen
Fortællingen har egentlig ingen ende. Næste relevante historie kom her. Steen Jørgensen gik videre med historien. d. 3/8/2021 gik vi videre med temaet i en artikel omkring emnet Apple tester ny ekstern skærm med dedikeret A13-chip og Neural Engine – Den næste artikel om emnet finder du her. Tjek de seneste nyheder om temaet her.