Lettere DOT-billetkøb for folk med handicap
DOT-appen – Din Offentlige Transport – er en app til at købe billetter med, når man rejser på Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Den har ikke været i særklasse god, når det handler om tilgængelighedsfunktioner, altså mulighed for let at købe billet, selvom man har nedsat syn eller andre fysiske udfordringer. Det bliver der snart lavet om på.
DOT billetkøb app bliver lettere at bruge for folk med handicap
Nye krav fra EUs tilgængelighedsdirektiv kræver nemlig, at alle offentlige mobilapplikationer skal forbedre tilgængelighed for brugere, der lever med nedsat syn eller andre handicap. DOT igangsatte derfor en tilgængelighedsanalyse af den eksisterende DOT Billetter app i juni 2020 og har gennem det seneste år udviklet og re-designet DOTs app til information og billetkøb.
Opdateringen bliver lige nu testet af de kunder, der har mest brug for de nye funktioner.
“De forbedringer, vi har lavet, ser fine ud på papiret, men vi vil også se, om de rent faktisk giver mening for brugerne” siger DOTs sekretariatschef Rune Jon Jensen.
Se også: Guide til de bedste telefoner
Sådan forbedres tilgængelighedsfunktionerne
Den re-designede app har blandt andet fået en ny forside. Her er en overskuelig hovedmenu, tydeligere kontraster i det grafiske, mulighed for at forstørre al tekst med minimum 200% samt mulighed for at vælge at få indholdet læst op.
For dem, der har en iPhone, findes tjenesten ”show numbers”, hvilket kort fortalt betyder, at du via stemmen kan ”klikke” på knapper ud fra de numre, de tildeles.
DOT forventer at gennemføre disse tests i løbet af 4. kvartal 2021 og derefter opdatere appen i første halvår 2022.
Se også: Nyheder om apps