Hvordan vælger man den rigtige bedemand?
Dette indhold er sponseret. De fleste af os kommer i løbet af livet ud for at skulle arrangere en begravelse. Her har man brug for en bedemand, men hvordan finder man den helt rigtige? Det ser vi på her, så læs med og få mere at vide.
Det kan lade sig gøre at arrangere en begravelse selv, men denne løsning er det kun et fåtal, der vælger. Dette bunder ofte i, at man i sorgens stund kan have svært ved at overskue alle de praktiske gøremål, der forestår i forbindelse med et dødsfald og derfor vælger mange altså at benytte sig af hjælp fra professionelle som eksempelvis lavendla.dk eller en lokal bedemand med kontakt til lokale leverandører.
Den personlig betjening
Det er blevet lettere at sammenligne bedemænd, da vi i dag har mobiltelefoner og tablets, som vi kan benytte, uanset hvor vi er. På telefonen kan man let og hurtigt tilgå både de enkelte bedemænd samt diverse sider, hvor brugerne kan give deres vurdering af bedemænd og andre virksomheder.
En af de ting, mange lægger vægt på, når de skal vælge en bedemand er, at bedemanden er lokal, så man kan mødes og drøfte detaljerne. Netop det personlige møde kan være meget værd, når nogen dør, da en telefonsamtale eller en mail kan føles kold og upersonlig fremfor at sidde overfor et andet mennesker, der forstår situationen og bedre kan udtrykke sin støtte og medfølelse i denne svære stund.
Mulighed for at foretage research
Et andet element, der klart trækker op, når man skal vælge bedemand, er mængden af information der er til rådighed på bedemandens hjemmeside. Mange ringer blot til den nærmeste bedemand, men en del ønsker at skaffe sig information forud for kontakt. I en situation hvor man skal håndtere et dødsfald, har man ikke nødvendigvis adgang til sin computer og bruger derfor sin telefon. Heldigvis er langt de fleste hjemmesider i dag responsive, hvilket vil sige, at de er tilpasset alle typer enheder, og man kan derfor foretage research omkring bedemænd fra sin telefon.
I en så sårbar situation som en begravelse ønsker man at tale med en person, som taler det samme sprog som en selv, så man ikke også skal belastes af sprogbarrierer og risikere misforståelser omkring begravelsen. Et indisk callcenter er det sidste, man har brug for, men det hører dog til sjældenhederne, når man kontakter en dansk bedemand.
Man får hvad man betaler for
Sidst, men ikke mindst, kan prisen også spille ind, når man skal beslutte sig for, hvilken bedemand, man vil bruge. Man får som regel, hvad man betaler for, og afhængig af, hvor tæt man var på den afdøde, ønsker man måske ikke at spare på hverken nærhed eller de fysiske ting som kiste, gravsten m.m.