Unreal Engine 5-demo er stort set umulig at skelne fra virkeligheden
Tilbage i 2015 forudsagde grundlægger af Epic, Tim Sweeney, at det inden for et årti ville være stort set umuligt at skelne mellem virtual reality og den virkelige verden. Nu er der kun et par år til 2025, og ud fra det, vi ser i et stadig tidligt stadie af UE5, så kan Sweeneys forudsigelse meget vel vise sig at stemme.
Grafik til spilkonsoller skal ligne virkeligheden
Noget af det, man taler mest om, når man ser på nye spilkonsoller, er kvaliteten i grafikken. Man vil gerne have alle til at udbryde: ”Det ser så ægte ud!”, hvis man enten lige har købt en ny konsol, eller vil overbevise andre om, at man absolut har fortjent lidt nyt legetøj.
Tidligere har spillene ikke helt levet op til forventningerne om, at det skal se ægte ud. Det gælder både de tidlige 16-bit-spil, men også de senere søskende med 32- og 64-bit, og heller ikke de endnu nyere versioner. I stedet handlede det om, at den nyeste teknik altid imponerede og fik os til at overdrive lidt, især krydret med en god historie i spillet.
Se også: Priser på PlayStation 5
Video viser meget realistisk gamergrafik skabt med Unreal Engine 5
Men Epics Unreal Engine 5 kan betyde et paradigmeskift. Det kan man få smagsprøve på ved at se på en YouTube-video fra brugeren subjectn
Ved første øjekast ser det ud til at være en tom togstation filmet med en smartphone. De fleste vil nok ikke lægge mærke til noget udover det sædvanlige, før der er gået over et minut, og det pludselig bliver nat, så personen der filmer, tager en lommelygte frem.
Utroligt nok er det hele skabt i Unreal Engine 5. Det er baseret på en ægte togstation i Toyama i Japan og blev oplyst med Lumen, der er en komplet dynamisk real-time global belysningsmetode. Nanite, det virtualiserede polygongeometriske mikrosystem, der er i UE5, blev ikke brugt i projektet.
Se også: Bedste telefoner til gaming