Amazons opkøb af iRobot er et “privacy-mareridt”

Amazon har købt iRobot, der støv bag det populære robotstøvsugerbrand Roomba - ekspert kalder opkøbet for en katastrofe og mareridt for forbrugerne.

Amazons opkøb af iRobot er et “privacy-mareridt”

Giganten Amazon har haft den store pengepung fremme og købt iRobot for mere end 12 milliarder kroner. iRobot står bag Roomba, der er nogle af de mest kendte robotstøvsugere på markedet. At eje et velkendt mærke som Roomba kan give Amazon direkte adgang til endnu flere dyrebare informationer om brugerne og deres hjem.

Læs også: Populære Ring-dørklokker sladrer til politiet uden ejerens samtykke

Roomba har kameraer, sensorer og mikrofoner

Udover at holde husets gulve fri for støv og skidt, vil Roomba-robotstøvsugere også kortlægge huse indvendigt. Det er selvfølgelig for at kunne finde rundt i husstanden, men informationer kan også bruges til andre ting. Det er nemlig langt fra sikkert, at disse informationer forbliver private. Det vil nemlig være ganske simpelt for Amazon at indsamle disse data til sit moderselskab, hvilket kan være til stor gavn for den nye ejer af Roomba-mærket.

Med Roomba som middel til dette samt det nylige opkøb af One Medical, Ring sikkerhedskameraer og et stort udvalg af produkter til smart home er det blevet endnu lettere for Amazon er være til stede i forbrugernes hjem på forskellige måder, hvor der kan indsamles en masse dyrebare informationer. Her er det i form at både sensorer, kameraer og mikrofoner. Kort sagt bliver det altså sværere og sværere, at man som forbruger kan undgå at Amazon er til stede i hjemmet.

Amazon køber sig til dominans

Tech-ekspert på 24tech.dk Steen Jørgensen har fulgt Amazon gennem mange år og det overrasker ham ikke, at Amazon laver et opkøb som det har gjort af Roomba.

”Amazons topchef Jeff Bezo har tidligere udtalt, at de vil købe sig til dominans. Med sit opkøb af iRobot sluger Amazon et rivaliserende produkt samtidig med, at det får adgang til potentielt stort datasæt direkte fra folks hjem og liv”.

Det er der to problemer ved, forklarer Steen Jørgensen.

”For det første er det dårligt for konkurrencen inden for robotstøvsugerområdet. Opkøbet er en katastrofe for forbrugerne, da det ganske enkelt er direkte skadeligt for konkurrencen, når et monopolselskab som Amazon står bag. Amazon vil prissætte sine konkurrenter ud af markedet og opnå monopol. De tjener milliarder af dollars årligt på e-handel og cloud-tjenester og de penge kan bruges til at prissætte andre af selskabets produkter under normal markedspris”.

Et mareridt når det gælder privacy

Derudover skal både nuværende og nye ejere af iRoomba være bekymrede, når der drejer sig om privacy.

”De avancerede robotstøvsugere indsamler oplysninger om ens hjem, mens de gør rent med avancerede sensorer og teknik. De ved, hvordan de hjem er, hvor du opbevarer dine møbler, størrelsen af hvert rum og så videre. Det giver Amazon masser af brugbar information om, hvordan vi bor, og indretter os og lever generelt”, forklarer Steen Jørgensen og kalder opkøbet for det mareridt set fra et privatlivsperspektiv.

”Amazon sælger i forvejen sine egne højtalere, dørklokker, sikkerhedskameraer og smart termostater. Nu får de så adgang til persondata via produkter, der måske dagligt kører rundt i dit hjem og kender alt til, hvordan det ser ud”.

Skal Amazon afskrækkes fra at benytte denne data til egen vinding, skal der tocifrede milliardbøder eller direkte salgsforbud i udsigt fra myndighedernes side, forklarer Steen Jørgensen, men selv det vil ikke nødvendigvis afskrække Amazon fra at forsøge at udnytte den værdifulde data, de kan samle ind med robotstøvsugerne:

”Big tech agerer i et luftlag, hvor de mere eller mindre gør, som det passer dem”.

Amazon har gjort det før

Opkøbet af iRobot kommer et år efter, at Amazon afslørede Astro, en lille Alexa på hjul, der spionerer på dig. Lækkede dokumenter, som Motherboard fik indblik i, afslørede, at et af målene med Astro var at skabe en robot, der intelligent skabte et billede af brugerens hjem – tilmed med varmemarkeringer af de mest brugte områder. Astro fik ikke en god modtagelse, men derimod er robotstøvsugere hos forbrugerne et ekstremt populært produkt, der har samme funktionalitet indbygget.

Sikkerhedskameraer, robotstøvsugere og smart home-produkter er ikke skræmmende i sig selv, men med en virksomhed som Amazon bag er der alvorlig grund til bekymring. Amazon har gentagende gange overtrådt amerikansk arbejdslovgivning, ladet ansatte i sine varehuse arbejde under farlige forhold og gentagende gange delt optagelser med politiet.

Læs også: Din bil indsamler mere data om dig, end du tror