Volkswagen træder på bremsen for europæisk batterifabrik
75 milliarder kroner er mange penge, også for en global koncern som Volkswagen. Det er et beløb, som Volkswagen mener de har i udsigt i støtte fra USA, hvis de bygger en batterifabrik på de kanter.
Støtten kan blive en realitet takket være den amerikanske Inflation Reduction Act (IRA), der skal give virksomheder et incitament til at investere i nye fabrikker og arbejdspladser i landet. Støtten bliver givet i form af subsidier og lån.
Se også: De bedste elektriske bybiler
Mere attraktive støttemuligheder i USA til virksomheder
Samme støttemuligheder er pt. ikke tilgængelige i Europa og derfor træder på Volkswagen på bremsen for sine planer om at bygge en battericellefabrik i Østeuropa, da USA ser langt mere attraktivt ud.
Financial Times skriver, at Volkswagen ganske enkelt venter også på Europas svar på den amerikanske Inflation Reduction Act, før de går videre med planerne om at bygge nye batterifabrikker i Europa.
Se også: Find bedste VW elbil
VW afventer de rigtige rammebetingelser i EU
Europa-Kommissionen forventes at offentliggøre en Net Zero Industry Act inden for en meget nær fremtid som en del af sit svar på den amerikanske ordning. Et tidligt udkast har imidlertid ikke imponeret ledere fra batteriindustrien, idet en af dem har klaget over “manglen på konkrete foranstaltninger”, og en anden har sagt, at de betingelser, som USA tilbyder, er “meget mere interessante”, skriver FT.
Volkswagen har stadig planer om at opføre batterifabrikker i Europa inden 2030 med en samlet produktion på 240 GWh, men forudsat at der skabes de “rigtige rammebetingelser”.
Se også: Test af elbiler
6 giga-fabrikker på vej i EU
For to år siden lovede Volkswagen Group at bygge seks gigafabrikker i Europa og vil øremærke 142 milliarder kroner til fabrikkerne frem til 2030. Den første af de seks fabrikker åbner i Sverige i år som et joint venture med Northvolt, som VW har en andel på 20 procent i, i Sverige.
Et andet anlæg er under opførelse i Tyskland sammen med det kinesiske Gotion High-Tech, hvori VW har en andel på 26 procent.
Volkswagen har også bekræftet, at endnu en fabrik vil blive bygget i Sagunto nær Valencia i Spanien, hvor produktionen vil starte i 2026.
Et fjerde anlæg forventes at åbne i 2027 i Østeuropa, men først i løbet af 2023 træffer Volkswagen beslutning om, hvor den skal opføres.
De to resterende placeringer er endnu ikke blevet offentliggjort.