iPhones når rekordhøj markedsandel i Danmark
Det lyder ofte fra store, anerkendte analyseinstitutter, at Android er det suverænt største styresystem med en markedsandel på over 80 pct. – og det er sådan set også rigtigt noget. Men zoomer man ind på Danmark, er der et helt andet billede end i de fleste andre lande.
Læs også: Android og Windows Phone tager markedsandele fra Apple
Apple har nemlig altid haft suverænt godt fat i danskerne, når det gælder dets iPhones. Det bekræftes af undersøgelsen Mobile Life 2017, som Kantar Gallup netop har publiceret på vegne af de to brancheorganisationer Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation.
Halvdelen af danskerne bruger nu iPhones
En lille del af undersøgelsen har kigget på, hvordan danskernes præferencer ser ud, når det kommer til brugen af smartphones, og her er det altså fortsat Apple, der er den store vinder. Ja, faktisk når Apple den hidtil højeste markedsandel herhjemme efter at have oplevet et lille fald sidste år. Til spørgsmålet “Hvilket mærke er din smartphone/hvilket mærke er din primære smartphone?” svarer hele 49 pct. af de adspurgte, at det er Apples iPhones.
Tilbagegang for Samsung
Modsat er det kun 24 pct. af danskerne, der ifølge undersøgelsen benytter en smartphone fra Samsung. Lige i Samsungs tilfælde er den danske markedsandel dog ikke meget anderledes end på global plan, hvor cirka 23 pct. af smartphonemarkedet består af Samsung-smartphones.
Det er dog værd at bemærke, at det går tilbage for Samsung i Danmark. Efter sidste år, hvor producenten oplevede en lille vækst i andelen i Danmark, er det gået tilbage i dette års 1. kvartal – altså på bekostning af Apple, men også en anden smartphoneproducent.
Huawei oplever stort vækst i Danmark
Den største vækst er nemlig at finde hos Huawei, som har oplevet en fordobling af markedsandele i Danmark fra 2016 til 1. kvartal 2017. Fra at 4 pct. af danskerne benyttede en Huawei-smartphone sidste år, er det nu 8 pct., der har en smartphone fra producenten.
De resterende 19 pct. af danskerne benytter smartphones fra henholdsvis Sony (5 pct.), Nokia/Microsoft (3 pct.), HTC (3 pct.), LG (2 pct.) og andre mærker (6 pct.).