Sådan kan AI forandre opladning af elbiler
Nye AI-værktøjer kan give elnetselskaber realtidsdata til at gøre elnettet og opladning af elbiler mere pålidelige, viser en lille undersøgelse foretaget af University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) og den amerikanske startupvirksomhed Utilidata.
Se også: Se priser, specifikationer og billeder på alle elbiler
Kan identificere og forudsige problemer med opladning
Forskerne bruger AI til at analysere ladeadfærd for elbiler i håb om, at dataene kan forbedre oplevelsen for bilisterne og hjælpe elnetselskaberne med at forberede sig på den øgede efterspørgsel efter elektricitet.
Indtil videre har de fundet ud af, at opladning af elbiler kan trække strøm på en uregelmæssig måde med reduceret strømkvalitet til følge – noget der kan slide på ladekabel, ladeboks og øvrigt ladeudstyr.
Disse underliggende problemer spilder energi og kan føre til ødelagte ladere. Muligheden for straks at identificere og endda forudsige sådanne problemer med AI kan derfor være en kæmpe gevinst.
Med AI kan elnetselskaberne få et forvarsel om, hvordan opladning kan påvirke elnettet, skriver forfatterne bag undersøgelsen. Og de kan også rådgive elbilister om, hvor og hvornår de skal oplade elbilen, ligesom algoritmerne kan hjælpe ladeudbydere med at vedligeholde deres udstyr bedre.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Elnettene skal opgraderes for milliarder
I denne indledende pilotundersøgelse installerede forskerne elmåleradaptere med Utilidatas AI-platform Karman på seks ladestandere til elbiler ved University of Michigan.
Karman analyserede spænding, strøm, effekt og andre dynamikker i perioden marts og juni sidste år. Forskerne installerede også enheder på 10 elbiler, der ofte kører på universitetsområdet, for at overvåge deres lademønstre.
Selv om projektet stadig er i en tidlig fase, håber forskerne, at det kan hjælpe elbilister med at forberede sig på de udfordringer, der kan følge med elektrificeringen af bilparken.
I de fleste, hvis ikke alle, lande står elnettene over for en gevaldig opgradering for at kunne håndtere det øgede pres fra det stigende antal elbiler, der skal lades op med jævne mellemrum. Læg dertil et øget pres på elnettene på grund af udbredelsen af grøn energi, øget brug af varmepumper i husstande og it-virksomheders gigantiske og meget strømslugende datacentre.
I Danmark har Siemens Energy for nylig vundet et udbud, der skal opgradere den vestlige del af landets elnet for 10,5 milliarder kroner.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Stort behov for nye indsigter gennem data
Elnetselskaber er nødt til at håndtere denne uforudsigelighed uden realtidsdata for bedre at kunne tilpasse elnettene til ændrede behov.
De blinde vinkler bliver et større problem ved de såkaldte grid edges – det vil sige det felt, hvor intelligente elnet møder intelligente bygninger og infrastruktur. Det kan være der, hvor kunderne i stigende grad tilslutter deres egne enheder til nettet såsom batterier til elbiler og solpaneler.
Et af de problemer, som forskerne opdagede i deres pilotundersøgelse, var kortvarige strømsekvenser – altså uregelmæssigt strømforbrug fra elbiler, der stoppede og begyndte at oplade, selv efter at batteriet var fuldt opladet.
Det bruger ikke kun energien ineffektivt, men det kan også overophede ledninger og transformatorer, hævder forskerne.
De fandt også ud af, at opladning af elbiler sænker strømkvaliteten, når elektriciteten afviger fra det ideelle spændings- og frekvensområde. Flimmer er et tydeligt tegn på lav strømkvalitet, som også kan medføre større slitage på ladeudstyret.
“Jeg tror, at det vigtigste er, at vi har bekræftet, at der er en masse adfærd fra elbiler, som ingen kender til – hverken bilejere, netselskaber eller producenter af ladere, så der er et stort behov for virkelig at åbne op for alle disse data,” siger Yingchen Zhang, der er vicepræsident for produktløsninger hos Utilidata.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark