Kinesisk producent: Told på kinesiske elbiler går mod bæredygtig udvikling
Den administrerende direktør for NIO kalder Europas forventede højrere told på kinesiske og kinesiske producerede elbiler for et skridt mod “bæredygtig udvikling for hele menneskeheden”.
Se også: Priser, leasingtilbud og prøvetur i nyeste elbiler
Højere importtold er dårligt nyt for miljøet
EU-kommisionen forventes at annoncere nye højere toldsatser på kinesisk producerede elbiler allerede i næste uge, når den månedlange undersøgelse afsluttes. I USA indføres en toldsats på hele 100 procent senere i år, men ingen ved endnu hvordan situationen vil blive i Europa.
Kinesiske elbilproducenter er ikke overraskende foruroligede over påstanden og der regnes på livet løs, for at være forberedt på alle tænkelige scenarier. Indtil videre lover de berørte producenter med kinesisk produktion, at alle lagerbiler og købere med forudbestillinger ikke skal betale en ekstra udgift.
Den administrerende direktør for NIO, William Li, er den seneste til at sætte spørgsmålstegn ved undersøgelsen og hvad en højere toldsats vil medføre. William Li har fokus på miljøet og mener, at højere toldsats vil bremse den bæredygtige udvikling.
Se også: Priser og billeder på nye og kommende elbiler i Danmark
Afgifter på nye energikøretøjer, en kategori, der omfatter batteridrevne elbiler og plug-in-hybrider, går imod “en bæredygtig udvikling for hele menneskeheden”, sagde William Li.
William Li sagde også, at NIO vil justere sin strategi afhængigt af toldsatserne, og at det europæiske salg stadig var “ret moderat” sammenlignet med virksomhedens samlede salg. NIO klarer sig uden tvivl bedst i hjemlandet, men har haft gang i en heftig europæisk udbygning af forretningen, der inkluderer batteriskiftestationer.
Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Kinesiske elbilproducenter skræmmes væk?
Kinesiske embedsmænd har tidligere kritiseret Europas undersøgelse for at være uretfærdig, i strid med de globale handelsregler og udelukkende rettet mod Kina.
Kinesiske elbilproducenter er også på vej væk fra Europa. I sidste uge meddelte Great Wall Motor (GWM), at de vil lukke deres europæiske hovedkvarter og afskedige medarbejdere i Europa.
Det tyder dog også på, at nogle elbilproducenter fra Kina fint ville kunne håndtere højere toldsatser. En producent som BYD har angiveligt en meget høj fortjeneste på deres elbiler solgt i Europa.
BYD er på vej til Europa med en elbil til cirka 150.000 kr. – medmindre en højere toldsatsen vil gøre den betydeligt dyrere.
Se også: Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Vi anbefaler:
Ladeløsning til elbil med Zaptec ladeboks
Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Sådan lader du billigst elbilen hjemme