Apples selvbetjeningsreparation lanceres nu i Europa
Nu bliver det lettere og billigere at få repararet din iPhone, iPad, Mac eller en anden Apple-gadget. Apple lancerer nemlig deres selvbetjeningsreparation i Europa.
Se også: Den billigste iPhone er brugt, men god som ny
Diagnosticeringsværktøj finder frem til fejl
Sidste år fik de amerikanske Apple-brugere adgang til et meget vigtigt værktøj, hvis man selv vil kunne reparere sin Apple-enhed, nemlig Self Service Repair Diagnostics-softwaren. Nu er den software på vej til 32 europæiske lande og derefter også til Canada.
Med softwaren kan man lettere finde frem til problemet med enheden ved at køre softwaren på en anden enhed. Man bliver guidet gennem processen ved hjælp af prompts på skærmen, og når man er færdig, får man at vide, om der er noget galt, samt hvilke reservedele man skal have fat i for at ordne problemet.
Det er ikke sikkert, man selv kan skifte de dele, der er i stykker, men man får i det mindste bekræftet, at der er noget galt, og om det kan repareres. Værktøjet er også yderst vigtigt for tredjepartsreparatører, og der er nok mange af os, der vælger sådan en reparatør i stedet for Apples egne officielle. Apple tillader personer og tredjepartsværksteder at reparere iPhones med originale reservedele, og der findes tilmed en tjeneste, der kan hjælpe med at verificere delene som ægte.
Self Service Repair Diagnostics-værktøjet fungerer ikke kun med iPhones. Det kan også hjælpe dig med at undersøge din Mac-computer eller Studio-skærm. Det er nu tilgængeligt i 33 lande og på 24 sprog.
Se også: Top 5: De absolut bedste iPhones
En del af et stort reparationsprogram
Self Service Repair-programmet giver adgang til originaldele og -værktøj samt manualer til 42 Apple-produkter. Det gælder også nye MacBook Airs med M3-chippen. Det er samme reservedele, værktøj og manualer, som personalet i Apple-butikkerne og hos Apples autoriserede reparatører bruger. Vil man vide mere, kan man få mere information på den officielle webside.
Se også: Test af nyeste iPhones
EU stiller reparationskrav til elektronikproducenter
Apples mere afslappede tilgang til reparationer af iPhones kommer formentlig som en reaktion på, at EU fra 20. juni 2025 stiller højere krav til bæredygtige design af forbrugerelektronik. Den nye EU-forordning stiller krav til:
- holdbarhed, energiforbrug, klima- og miljøbelastning
- reparation, opgradering og vedligeholdelse
- genbrug og genanvendelse af materialer
Uafhængige reparatører og slutforbrugere skal have adgang til reservedele og de nødvendige oplysninger for at kunne foretage reparationer i mindst syv år, efter produkterne er udgået.
I de første fem år skal reservedelene kunne skaffes inden for fem arbejdsdage, og i de sidste to år skal de kunne skaffes inden for 10 arbejdsdage.