Elbilers rækkevidde skal ikke op – strømforbrug og ladetid skal ned

Elbilers rækkevidde er lang nok til at dække langt de fleste danskeres daglige kørselsbehov. I stedet for du kigge meget nærmere på elbilens effektivitet og ladetid.

Elbilers rækkevidde skal ikke op – strømforbrug og ladetid skal ned

Danskerne går meget op i elbilers rækkevidde. Rækkeviddeangsten lurer stadig i manges underbevidsthed, men faktisk bør rækkevidden være din mindste bekymring, når du køber elbil.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Afstemning

Indlæser ... Indlæser ...

Elbilers rækkevidde er lang nok til de fleste danskere

De fleste danskere har så lavt et kørselsbehov, at langt de fleste elbiler kan bruges til de daglige køreture mellem boligen og arbejdspladsen og de andre gøremål i hverdagen. Tre ud af fire danskere kører nemlig kun 10.000 km om året, hvilket svarer til beskedne 27 km dagligt eller cirka 40 km fordelt på omkring 250 arbejdsdage om året.

Det er lidt. Ja, faktisk så lidt, at selv den billigste elbil på markedet med WLTP-rækkevidde på kun 170 km bør række til de fleste danskeres kørselsbehov – også om på en kold vinterdag.

I praksis er det naturligvis rart at have en buffer, og langt de fleste elbiler har da også en rækkevidde, der ligger et godt stykke over 300-400 km. Selv i de helt nye elbiler til under 200.000 kr. får du mere end 300 km rækkevidde.

Rækkevidden bør altså ikke være noget problem for langt de fleste. Og pendler man langt, bør man heller ikke lade sig skræmme af, at en elbil ikke kan køre 600-700 km på en opladning.

Se også: Test og anmeldelser om elbiler

Kig efter lavt strømforbrug og kort ladetid

Der er nemlig to andre ting, som er mindst lige så vigtige som rækkevidden: Strømforbruget/effektiviteten og ladetiden.

Kør billigere i en elbil med lavt strømforbrug

Med mange danskeres blik stift rettet mod rækkevidden har mange glemt at kigge på strømforbruget/effektiviteten, præcis som man er vant til at kigge på en benzin- eller dieselbils brændstofforbrug.

Effektiviteten angives ofte som X kWh/100 km. Det vil sige eksempelvis 18 kilowatt-timer over en distance på 100 km. Der er dog stor forskel på, hvor effektive elbiler er.

Tesla Model 3 ligger helt i front med et meget lavt forbrug på 12,5 kWh/100, mens en kæmpe SUV som Hongqi E-HS9 har et højt forbrug 22,0 kWh/100 km. Det er et 76 procent højere energiforbrug. Se alle elbilers strømforbrug.

En elbil med et lavt strømforbrug lader dig ganske enkelt tilbagelægge mange flere kilometer på samme mængde strøm som en elbil med et lavt forbrug. Det gør elbilen billigere at køre i, og du skal sjældnere forbi en oplader end med en elbil, der kører kortere på samme mængde strøm.

Ønsker du at køre så billigt som muligt, gør du altså klogt i at vælge en mere aerodynamisk elbil med så lille luftmodstand som muligt. Vælg måske en sedan, hatchback eller stationcar frem for en stor, høj og tung SUV – hvis du altså vel at mærke kan undvære al den ekstra plads.

Der er også en miljømæssig gevinst ved først og fremmest at kigge på forbruget og sekundært rækkevidden. Elbilerne med lavt forbrug har ofte mindre batterier og vejer derfor mindre. Det kan ikke kun give bedre køreegenskaber, men bruger også færre af klodens ressourcer til udvinding af materialer til højvoltsbatteriet.

Kort ladetid fjerner al rækkkevideangst

En anden altafgørende egenskab, som ikke har fokus nok, er elbilers ladetid ved DC-opladning (også kaldet hurtig- og lynladning).

Lad dig ikke blive forblændet af, at en elbil på papiret har en høj maksimal ladeeffekt. Elbilen opnår nemlig kun den maksimale ladeeffekt i meget kort tid – hvis den overhovedet når den, da det afhænger fuldstændig af vejr, og batteriet har den optimale temperatur.

Ladekurven er derimod værd at dvæle ved, da den giver det fulde billede af, hvordan elbilen lader. Elbilproducenterne skilter ikke med ladekurverne, men du kan se mange elbilers ladekurve her.

I stedet oplyser de fleste bilproducenter ladetiden fra 10 til 80 procent. Denne oplysning bør du hæfte dig ved frem for elbilens maksimale ladeeffekt. En ladetid ved DC-opladning på 30 minutter er acceptabelt, men mange nye elbiler er i dag nede på 20-25 minutter – og de bedste lader fra 10 til 80 procent på kun 18 minutter.

En kort DC-ladetid gør, at du i løbet af en længere køretur kan tage et ladestop på så lidt som 5 minutter og få 100 km ekstra rækkevidde. Dette er muligt i elbiler som Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6 og Kia EV6.

En elbil, der lader hurtigt, fjerner al bekymring om rækkeviddeangst. De få gange om året, som de fleste danskere har behov for at køre længere, end hvad en gennemsnitlig elbil har af rækkevidde, kan man lynhurtigt fortsætte køreturen med et meget kort ladestop.

Elbiler, der ikke lader hurtigt, kan omvendt være noget, der minder om 45 minutter om at lade fra 10 til 80 procent – og det bliver man hurtigt træt af. Undgå disse.

Det er til gengæld også værd at rette blikket mod de elbiler, som understøtter 22 kW AC-opladning frem for kun 11 kW. Med disse kan du få forbavsende meget strøm i løbet af en indkøbstur, hvis dagligvarebutikken har AC-ladere stående, eller hvis du holder ved en AC-lader med tidsbegrænsning på tre timer.

Bilproducenterne oplyser altid en ladetid fra 0-100 procent ved brug af AC-ladere – kig gerne efter denne oplysning.

Ladetid og strømforbrug er vigtigere end rækkevidde

Konklusionen herfra er altså at droppe det ekstreme opmærksom på rækkevidden, idet langt de fleste elbiler allerede har en tilstrækkelig rækkevidde til de fleste danskeres kørselsbehov.

Fokuser i stedet for at vælge en elbil med et lavt strømforbrug, så du kører så billigt som muligt, og – måske endnu vigtigere – en elbil med en kort DC-ladetid.

Perspektivering

Vil du vide mere om elbilers strømforbrug? Se alle elbiler med det laveste strømforbrug. Se også ladekurven og ladetiden for de mest populære elbiler. Kan du alligevel ikke helt lægge rækkeviddeangsten fra dig, kan du se, hvilke elbiler der har længst rækkevidde.