EU vil forbyde kulfiber i biler

Flere bilproducenter vil holde vægten på elbiler nede med kulfiber, men EU vil forbyde brugen af det på grund af sundheds- og sikkerhedsrisici ved bortskaffelse af materialet.

EU vil forbyde kulfiber i biler

EU vil forbyde brugen af kulfiber i biler, da det ved bortskaffelse kan afgive fibre, der irriterer hud og kan forstyrre elektronik, hvis materialet ikke håndteres korrekt.

Forbuddet vil ramme de bilproducenter, der bruger kulfiber til at reducere vægten og øge rækkevidden på elbiler ved at bygge dele af karrosseriet i det lette og meget stærke materiale frem for aluminium og højstyrkestål.

Det nye forslag er en del af en revision af EU’s direktiv om udrangerede køretøjer.

Se også: De mest populære elbiler i Danmark

Forbud mod kulfiber rammer primært premium-elbiler

Ifølge Nikkei Asia udgør bilindustrien mellem 10 og 20 procent af alle anvendelser af kulfiber – et tal der er spået til at stige i forbindelse med den globale udbredelse af elbiler. Det store højvoltsbatteri i elbiler øger vægten betragteligt – typisk er en elbil 200-500 kg tungere end tilsvarende bil med brændstofmotor.

Kulfiber ses som en ideel løsning til at bringe vægten på elbiler ned – særligt i premiumbiler, hvor prisen ikke er afgørende. Vigtigt er derimod gode køreegenskaber og en lang rækkevidde, som begge påvirkes af en høj vægt. Og dette kan kulfiber altså afhjælpe.

For den gennemsnitlige mellemklassebil kommer et eventuelt forbud dog næppe til at have den store betydning, idet karosseriet i disse typisk er lavet af billigere materialer som aluminium, højstyrkestål (AHSS), plastik og glasfiber.

Den tunge vægt, som elbilbatterier i dag har, er et problem, der måske langsomt forsvinder af sig selv. Den mest effektive måde at nedbringe elbilers vægt på er ved at øge batteriets energitæthed, så et batteri med lavere vægt producerer samme mængde strøm som et større og tungere batteri.

En anden effektiv måde at nedbringe vægten på elbiler er at vænne bilister til, at det ofte ikke er nødvendigt med en elbil, der kan køre +600 km. 400 km rækkevidde og lynhurtig opladning på 10-15 minutter kan også dække langt de fleste bilisters kørselsbehov – også om vinteren.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers byggekvalitet

Perspektivering

Der forskes og udvikles i mange typer af elbilbatterier, som har højere energitæthed end dagens elbilbatterier. Læs meget mere om fordele og ulemper ved forskellige elbilbatterier.

Vi anbefaler:
Fordele og ulemper ved batteriteknologier: NMC, LFP, solid state m.fl.
Se hvilke elbiler der klarer sig Bedst i Test
Euro NCAP: Her er de sikreste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Sammenlign alle elbiler