Sammenligning: Tesla Model Y i duel med Xiaomi YU7
Xiaomi er på rekordtid blevet en af de mest populære elbilproducenter i Kina. Nu har de lanceret deres anden elbil, som tager kampen op mod Tesla Model Y og andre SUV’er i mellemklassen.
Se også: Alle elbiler fra Tesla i Danmark
Specifikationer på Xiaomi YU7 sammenlignet med Model Y
Verdens mest solgte elbil i 2024 bliver nu mødt af mere konkurrence i Kina, hvor Tesla allerede er under voldsomt pres fra lokale bilmærker.
De kinesiske bilmærker imponerer i høj grad med den kvalitet og specifikationer, som de formår at leverer i biler til exceptionelt lave priser – og Xiaomis nye YU7 gør det i høj grad ikke lettere at være Tesla, Volkswagen eller enhver anden vestlig bilproducent i Kina.
Kort fortalt er Xiaomi YU7 en ny SUV, der går direkte efter at stjæle markedsandele fra Tesla Model Y, som stadig er blandt de mest solgte SUV’er i Kina. Til præsentationen sammenlignede Xiaomi specifikationerne i YU7 direkte med dem i Model Y.
Topmodellen af Xiaomi YU7 har et stort 101.7 kWh NMC-batteri fra CATL, 800 volt arkitektur, 508 kW ydeevne og flere andre imponernede specifikationer. Men mere interessant er det at kigge på basismodellen, som typisk er den mest solgte variant.
Hvordan man basismodellen af Xiaomi YU7 matche Tesla Model Y? Det tager vi et kig på herunder.
Specifikation | YU7 Standard RWD | Tesla Model Y RWD |
Rækkevidde (CLTC) | 835 km | 593 km |
Batteri | 96.3 kWh | 62.5 kWh |
Batteritype | LFP | LFP |
Batteriproducent | BYD | CATL |
Opladning | 10-80 % på 15 min. (800 V) | 10-80 % på 27 min. (400 V) |
Motor | 235 kW | 220 kW |
0-100 km/t | 5,9 sek | 5,9 sek |
Topfart | 240 km/t | 201 km/t |
Størrelse (L/B/H) | 4.999/1.996/1.608 mm | 4.797/1.920/1.624 mm |
Akselafstand | 3.000 mm | 2.890 mm |
Egenvægt | 2.315 kg | 1.921 kg |
Sæder | 5-dørs, 5 sæder | 5-dørs, 5 sæder |
Frunk | 141 L | 116 L |
Cd-værdi | 0.245 Cd | 0.22 Cd |
ADAS-chip | Nvidia AGX Thor, 700 TOPS | AI 4, 720 TOPS |
Pris | Ikke oplyst | 263.500 yuan |
Specifikationer herover viser, at basismodellen af Xiaomi YU7 har meget længere rækkevidde, hurtigere opladning, højere tophastighed, større frunk og ikke mindst mere plads.
Tesla Model Y er dog mere aerodynamisk og vejer mindre, og har betydeligt bedre effektivitet. De to SUV’er er lige hurtige fra 0-100 km/t.
Se også: Sammenlign elektriske SUV’er med hinanden
Mere til historien end specifikationer
Specifikationer på elbiler er vigtige, men langtfra hele historien. Selvom Xiaomi YU7 imponerer med specifikationer, byggekvalitet og lækkert design, så er der meget mere til valget af elbil.
Hvordan er siddekomforten, infotainmentsystemet, førerassistentsystemerne, praktikaliteten, holdbarheden og meget mere. Ja, det kan en sammenligning som denne ikke sige noget om.
Xiaomi fokuserer indtil videre på det kinesiske marked, men har planer om europæisk lancering. De forventer, at de i løbet af 2027 vil kunne lancere elbiler i udvalgte lande i Europa.
I Europa vil Xiaomi YU7 være konkurrent til elbiler fra Volkswagen, Skoda, Renault og mange andre lokale mærker, som europærerne i øjeblikket går efter.
Se også: Xiaomi er verdens førende producent af smartphones, tablets, wearables og tv
Perspektivering
Xiaomi er langtfra den eneste kinesiske elbilproducent, der forventes at lægge pres på de vestlige bilproducenter i Europa. BYD, Xpeng og flere andre er allerede godt etableret og flere er på vej.
Hvilke elbiler er de mest populære i Danmark i 2025? Du kan se seneste tal, statistik og salgstal for elbiler i Danmark her.
Vi anbefaler:
Hyundai Ioniq 5: Plads, komfort og hurtig opladning
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Bedste ladeboks uden abonnement: Test og priser
Test og anmeldelser af elbiler
Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler