LiDAR og radar er bedre end kameraer i selvkørende biler
Alphabet-virksomheden Waymo, der udvikler selvkørende biler, har i en række nye videoklip demonstreret, hvordan LiDAR og radar overgår kameraer i robotaxier, som kører helt af sig selv på vejene i enkelte amerikanske delstater.
Under en præsentation viste Waymo, hvordan deres sensorer kan opdage fodgængere i situationer, hvor konventionelle kameraer svigter – for eksempel i sandstorme i Phoenix, eller når udsynet blokeres af en bus.
I begge tilfælde kunne LiDAR og radar registrere personer, før de overhovedet var synlige på kameraet.
Waymo mener, at denne “supermenneskelige” evne til tidligt at opdage farer i trafikken gør kørslen sikrere. Modsat Tesla og Xpeng, som satser udelukkende på kameraer, insisterer Waymo på, at en kombination af sensorer giver en nødvendig redundans og høj sikkerhed.
Se også: Nyheder om elbilteknologi
Waymo reducerer ulykker markant
Det er indiskutabelt, at LiDAR’s evne til at “se” i dårlige vejrforhold eller bag objekter giver selvkørende biler med teknologien en afgørende fordel over biler, der udelukkende bruger klassiske kameraer.
Spørgsmålet er, hvor langt bilmærkerne kan nå ved blot at bruge 2D-kameraer. Kigger vi på Tesla, kan man nå overraskende langt. Teslas selvkørende teknologi, Fuldt selvkørende egenskaber (FSD), virker langt hen ad vejen ganske imponerende i de steder i verden, hvor teknologien er godkendt til at være mere eller mindre helt selvkørende.

Men som youtuberen Mark Rober for nylig demonstrerede, er den kamerabaserede tilgang, som både Tesla og senest også Xpeng anvender, ikke fejlfri. I en storstilet test registrerede Teslas kamerasystem, Tesla Vision, ikke en stor væg, der var lavet til at ligne omgivelserne. Havde Teslas elbiler brugt LiDAR sammen med kameraerne, ville LiDAR sensoren registrere væggen og ikke lade sig snyde af, at væggen lignede omgivelserne på en prik.
Tesla har aldrig brugt LiDAR i sine elbiler, men bruger derimod teknologien til at træne og validere sine AI-modellers opfattelse af dybde gennem kamerabilleder. Xpeng, derimod, har konsekvent brugt LiDAR i sine første elbiler, P5, P7, G9 og G6, indtil virksomheden i 2024 begyndte at fjerne LiDAR-sensorerne for at overgå til et kamerabaseret system – dog assisteret af radarer.
En fagfællebedømt undersøgelse fra 2023 viser, at Waymos førerløse biler er involveret i 80 procent færre ulykker med personskade sammenlignet med menneskelige chauffører. En undersøgelse, som Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) i marts 2024 offentliggjorde, finder omvendt ingen beviser for, at Teslas Autopilot- og FSD-systemer har nogen sikkerhedsmæssige fordele i den virkelige verden.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Vil du vide mere om selvkørende egenskaber, som LiDAR bruges til? Læs mere om fordele og ulemper ved selvkørende biler og læs også mere om, hvilke bilmærker der arbejder på førerløse biler.
Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
Nyheder om elbilteknologi
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Test og anmeldelser af nyeste elbiler