Disse elbilers software er en ren pengemaskine

Elbiler er mere driftssikre og derfor også billigere i drift end fossilbiler. I stedet tjener flere bilmærker kassen på over-the-air opdateringer, betalte opgraderinger og digitale tjenester.

Disse elbilers software er en ren pengemaskine

Elbiler er billigere i drift end benzin- og dieselbiler, men i stedet er deres software blevet en ren pengemaskine for flere af bilproducenterne. Hvor dyre og hyppige værkstedsbesøg før var bilmærkernes guldåre, er det nu software og digitale tilkøb, der malker bilejerne for penge.

Se hvilke bilmærkers software, der er en ren pengemaskine, og hvilke mærkers elbiler du kan vælge uden at få tømt din bankkonto i dyre abonnementer og tilkøb.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Tesla, Nio og Xiaomi scorer kassen på software

Tesla, Nio og Xiaomi topper Gartners 2025 Digital Automaker Index som de bilmærker, der er bedst til at tjene penge på software og digitale opgraderinger.

Det er tredje år i træk, at Tesla scorer højest på listen. At Xiaomi allerede indtager tredjepladsen efter kun et år siden introduktionen af den første elbil, er ikke så mærkeligt, da virksomheden er langt mere softwareorienteret end den gennemsnitlige bilproducent.

Ranglisten viser, at netop de digitale aktører på bilmarkedet er længst fremme i forhold til at tjene penge gennem over-the-air opdateringer, betalte opgraderinger og digitale tjenester.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Kan koste dig dyrt

Du bør dog være opmærksom på de bilmærker, der topper denne liste. Bilmærker, der er bedst til at kapitalisere på deres software i elbilerne, kan ende med at blive de dyreste at eje.

For bilproducenterne er det naturligvis tilfredsstillende at rangere højt på sådan en liste i en tid, hvor bilproducenterne mister indtjening på service og reparationer af elbiler, som er enklere og mere driftssikre end fossilbiler. I stedet kan de tjene masser af penge på ekstra hestekræfter, sædevarme, over the air-opdateringer, forbedrede førerassistentfunktioner, navigation og internetopkobling.

Derfor kan det ud fra et forbrugersynspunkt være værd at overveje mærker, der ikke har samme evne til at malke kunderne digitalt – og dermed kan være billigere at køre i. I så fald skal du gå efter elbiler fra blandt andet Mazda, Renault, Toyota, Nissan, Honda, MG, Deepal, Volkswagen, Ford, BMW og Mercedes-Benz.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Perspektivering

Elbiler er rullende iPads på fire hjul, og i dag er der ekstremt stort fokus på software og en god brugeroplevelse i infotainmentsystemet, som ofte betjenes af en stor iPad-lignende skærm i instrumentbrættet. Her er adgang til apps, navigation og et væld af funktioner.

Langt fra alle bilproducenter er dog i stand til at lave et godt infotainmentsystem. Se elbiler med de bedste infotainmentsystemer.

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der klarer sig bedst i test
Hvad koster Danmarks billigste elbil?