Volkswagens vigtigste elbil rykker nærmere

Volkswagen er kommet et skridt nærmere lanceringen en billig 150.000 kroners elbil til folket – den måske vigtigste elbil fra den tyske bilgigant, der kan blive et kæmpe hit.

Volkswagens vigtigste elbil rykker nærmere

Volkswagens måske vigtigste elbil – den lille og billige bybil baseret på ID. EVERY1-konceptbilen – rykker et skridt nærmere den længe ventede lancering i 2027 takket være et generøst tilskud fra den portugisiske regering på en kvart mia. kr.

Læs mere om, hvad der gør Volkswagens kommende elbil til cirka 150.000 kr. så interessant.

Se også: Specifikationer, rygter og billeder af Volkswagen ID. EVERY1

224 mio. kr. i statsstøtte skal sikre produktion af ID.1

Elbilen, som bliver en elektrisk efterfølger til mikrobilen up! med en pris på cirka 150.000 kr., skal bygges i Portugal.

Nu rykker produktionen i Portugal et skridt nærmere, for den tyske bilgigant har netop fået et betydeligt tilskud på 30 mio. euro (224 mio. kr.) fra den portugisiske regering.

Volkswagens Autoeuropa-fabrik. Foto: Volkswagen

Den store pose penge skal hjælpe Volkswagen med at holde gang i Autoeuropa-fabrikken, som er en af de største udenlandske investeringer i Portugal. Den udgør hele 1,6 procent af Portugals bruttonationalprodukt.

Ifølge Volkswagens administrerende direktør Thomas Schäfer er ID.1 den sidste brik i koncernens elbilstrategi.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Folkelig elbil til 150.000 kr. kan blive et kæmpe hit

Volkswagen ID. EVERY1-konceptbilen og det, der senere i 2027 bliver til den produktionsklar bil, er en af de mest hypede elbiler – og vi forstår det godt.

Volkswagen ID. EVERY1-konceptbilen har en længde på 3,88 meter, som gør den lidt større end up!, men mindre end den kommende ID.2 (en elektrisk Polo). Rækkevidden er på mindst 250 km.

Ud over den meget lave pris, som gør elbilen interessant for her og fru Danmark, er ID.1 også særligt spændende, fordi den bliver Volkswagens første softwaredefinerede bil takket være et storstilet samarbejde med Rivian. Derfor bliver infotainmentsystemet anderledes fremherskende i den lille bybil sammenlignet med tidligere elbiler fra Volkswagen.

Ny Volkswagen ID. EVERY1 til venstre og Volkswagen up! til højre.

Elbilen har et friskt og vovet design, samtidig med, at den stadig ligner en Volkswagen. Vi spår Volkswagen ID.EVERY1 en kæmpe succes, hvis det lykkes Volkswagen at holde prisen omkring de 150.000 kr.

Aktuelt koster Volkswagens billigste elbil, hatchbacken ID.3, fra 249.995 kr., så det er et kæmpe hul i markedet, som den – og den lidt større og dyrere ID.2 til omkring 200.000 kr., der kommer i 2026 – skal udfylde.

Volkswagen skal dog ikke forvente at komme sovende til succesen, for elbiler bliver hele tiden billigere og bedre. Allerede i dag kan du bestille BYD Dolphin Surf til 149.995 kr., som dog først leveres i 2026.

Volkswagen drager dog enorm fordel af at være et europæisk bilmærke med en enorm loyal kundegruppe, der trofast holder fast i bilmærket. Foreløbig er Volkswagen det klart mest solgte elbilmærke i Danmark i 2025.

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen

Bedste alternativer til Volkswagen ID. EVERY1

Volkswagen ID. EVERY1 er en lille hatchback i bybilklassen, der kommer til at konkurrere med de absolut billigste elbiler på markedet såsom:

Sidst i 2025 og i 2026 og 2027 ventes mange flere billige elbiler med en pris omkring 150.000 kr. at komme til Danmark – for eksempel Kia EV1Renault Twingo E-Tech ElectricLeapmotor T03MG2Hyundai Ioniq 2 og Skoda Epiq.

Perspektivering

Leder du efter en billig elbil? Så er der heldigvis efterhånden mange at vælge mellem – faktisk pt. ni elbiler til under 200.000 kr. Se de billigste elbiler i Danmark.