Mercedes EQS med solid state-batteri kører længere end dieselbiler

Mercedes-Benz har kørt hele 1.205 km fra Stuttgart til Malmø uden ladestop i elbilen EQS med et solid state-batteri. Dermed overgår elbiler nu de fleste dieselbiler på rækkevidde.

Mercedes EQS med solid state-batteri kører længere end dieselbiler

Bilproducenterne står nærmest i kø for at annoncere ny batteriteknologi, og nu har Mercedes-Benz præsteret at køre hele 1.205 km uden ladestop i sedanen EQS med et nyt solid state-batteri.

Dermed sætter Mercedes en tyk streg under, at elbilen er blevet dieselbilen overlegen på det sidste punkt: rækkevidden. Det lover godt for fremtidens elbiler, som får længere rækkevidde.

Læs mere om Mercedes’ historiske bedrift og find ud af, hvorfor du i den forbindelse bør overveje privatleasing.

Se også: Alle elbiler fra Mercedes-Benz i Danmark

Fra Stuttgart til Malmø uden ladestop

Mercedes-Benz har gennemført en ny test af et solid-state-batteri (faststofbatteri), hvor en lettere modificeret EQS kørte intet mindre end 1.205 km fra Stuttgart via Danmark til Malmø uden ladestop. Elbilen ankom sågar med 137 km rækkevidde tilbage.

Faststofbatteriet er udviklet i samarbejde med Mercedes-AMG High Performance Powertrains og amerikanske Factorial Energy.

Detaljerne om det nye batteri er få, men der er ifølge Mercedes-Benz tale om et litium-metal-batteri med 25 procent højere energitæthed sammenlignet med batteriet i den normale EQS. Batteriets elektrolyt (materialet, der leder ioner mellem anode og katode) er formentlig sulfid- eller oxidbaseret og kombinerer uorganiske faste elektrolytter med polymerer for at sikre en høj ionledningsevne.

Sådan ser det nye solid state-batteri ud udefra.

Det er på grund af anoden (den positive pol) af litium-metal, at energitætheden og dermed rækkevidden er øget så markant. Her er energitætheden langt højere end i konventionelle batterier, der bruger en anode af grafit eller kisel.

Den positive pol, katoden, er formentlig baseret på NMC (nikkel-mangan-kobolt), hvor Factorial er kendt for at anvende et højt indhold af nikkel.

Se også: Sådan passer du bedst på elbilens batteri

Ny batteriteknologi gør op med elbilens sidste svaghed

Mercedes-Benz’ rekordlange køretur med solid-state batteri markerer et historisk skifte. Det er nu veldokumenteret, at en elbil kan køre længere på én “tank” strøm, end de fleste dieselbiler kan på en fuld tank.

Med 1.205 km uden ladestop – og endda 137 km tilbage på batteriet – giver det ikke længere mening at tale om rækkeviddeangst. Tværtimod er elbilen nu ikke kun det mest klimavenlige og komfortable drivmiddel, men også drivmidlet med længst rækkevidde.

Dermed punkterer Mercedes den sidste myte, som ofte bruges imod elbiler: At de ikke kan matche fossile biler på lange køreture. I praksis er diskussionen om rækkevidde dog allerede irrelevant. De fleste danskere kører sjældent mere end 30–50 km dagligt, og de få lange køreture kan alligevel ikke gennemføres uden pauser.

Rekorden er et gennembrud for den grønne omstilling af bilparken. Jo bedre elbilerne bliver teknologisk, desto hurtigere vil de erstatte støjende og CO₂-udledende benzin- og dieselbiler.

Mercedes-Benz har med sit nye solid state-batteri gjort det klart, at elbilen er det mest logiske valg.

Se også: Alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Perspektivering

Den hastige udvikling af ny batteriteknologi til elbiler er på den ene side godt, men på den anden side også surt for dig, der lige har købt en elbil. Dagens batteriteknologi risikerer lynhurtigt at blive forældet, og det kan betyde et ekstra højt værditab, den dag du vil sælge din elbil.

Vi anbefaler derfor, at du privatleaser din næste elbil for at slippe for alle bekymringer om pludseligt store værditab som følge af den teknologiske udvikling såsom introduktionen af solid state-batterier, der kan gøre dagens batteriteknologi håbløst forældet. Læs mere om fordele ved privatleasing.

Vil du vide mere om faststofbatterier? Se fordele og ulemper ved solid state-batterier.

Vi anbefaler:
Se alle elektriske bybiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Test og anmeldelser af elbiler
Priser på de billigste elbiler i Danmark