Store batteriforbedringer i Porsche Cayenne Electric

Den næste elbil fra Porsche, SUV'en Cayenne Electric, får helt ny batteriteknologi. Dermed holder tyskerne trit med kineserne, og elbilen kan endda blive en af de bedste SUV'er.

Store batteriforbedringer i Porsche Cayenne Electric

Sidst på året ventes Porsche at lancere den store SUV, Cayenne Electric, som kan blive en af de bedste SUV’er på markedet.

Særligt på grund af et helt nyt batteri, der er indbygget direkte i karosseriet og kan oplade lynhurtigt, er Porsches næste elbil et bevis på, at tyskerne holder trit med kineserne – se mere om det nye batteri i Cayenne Electric.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Porsche Cayenne Electric

Porsche Cayenne Electric får nyt batteridesign

Porsche Cayenne Electric kommer med et helt nyt batteridesign, som dropper den traditionelle ramme til fordel for batterimoduler monteret direkte i karrosseriet.

Det nye elbilbatteri har en lavere vægt, højere energitæthed og er meget lettere at reparere, da batterimodulerne kan udskiftes individuelt, uden at man skal have hele batteripakken ud af bilen ligesom i hidtidige elbilbatterier.

NMC-batteriet fra LG har en høj brugbar kapacitet på 108 kWh. Batteriets anode, der består af både grafit og silicium, muliggør op til 400 kW lynopladning. På 10 minutter tilføres der med andre ord 300 km rækkevidde til elbilen. 10 til 80 % er overstået på kun 15 minutter.

Batteriet kan også modtage hele 600 kW strøm fra drivlinjen under regenerativ bremsning, hvilket er ekstremt meget. En anden nyhed i batteripakken er bedre og mere effektiv køling.

Se også: Alle elbiler fra Porsche

Porsche holder trit med kineserne

De teknologiske forbedringer i Porsche Cayenne Electric kan få stor betydning for danske bilister. Porsche forventer, at den elektriske SUV bliver mere energieffektiv end den mindre Macan Electric – noget der ikke er helt uvæsentligt i et land som Danmark, hvor høje elpriser og afgifter gør driftsøkonomien afgørende.

Cayenne Electric kan lade hurtigere end Taycan, selv med et større batteri, hvilket betyder kortere stop ved lynladere langs motorvejene. Det unikke batteridesign med kun seks moduler gør desuden reparationer billigere og nemmere, hvilket kan gøre eventuelle værkstedsregninger billigere. Men nu hvor det er en Porsche, får man nok alligevel lov til at betale for det.

Som den første bil i Europa får Cayenne Electric også 11 kW trådløs opladning. Det kan især være attraktivt for danske husejere med egen indkørsel, hvor man kan slippe for kabler og en synlig ladestander på væggen mod en heftig merpris for ekstraudstyret.

Selv om Porsche har udskudt flere kommende elbilprojekter til langt ind i 2030’erne, viser Cayenne Electric, at Porsche, sammen med BMW og Mercedes, stadig kan konkurrere mod kinesiske bilproducenter som Xpeng, BYD og Zeekr på teknologi. Den intense konkurrence mellem bilmærkerne er godt for dig, der kan se frem til endnu bedre elbiler i den kommende tid.

Se også: Alle elbiler i premium-klassen

Perspektivering

Er hurtig opladning vigtigt for dig? Se alle elbiler med hurtigst opladning.

Er du mere til lang rækkevidde? Se alle elbiler med længst rækkevidde.

Vi anbefaler:
Sammenlign alle SUV’er
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på de billigste biler i Danmark
Test og anmeldelser af elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Se alle de bedste leasingtilbud på elbiler i 2025