Elbiler fra Kia og Hyundai får fremtidens opladning
Hyundai og Kia tager et vigtigt skridt mod fremtidens elbilteknologi. Med vehicle-to-grid (V2G) eller tovejsopladning får Ioniq 9 og EV9 nu mulighed for at sende strøm tilbage til elnettet.
Det giver ejere af elbilerne helt nye muligheder og udsigt til enorme besparelser.
Se også: Alle elbiler fra Hyundai
Hyundai Ioniq 9 og Kia EV9 får vehicle-to-grid (V2G)
Hyundai og Kia tager nu et stort skridt ind i fremtiden ved at introducere understøttelse af teknologien vehicle-to-grid (V2G), som også kaldes tovejsopladning, i deres elbiler.
De to koreanske søstermærker er allerede kendt for deres praktiske understøttelse af vehicle-to-load (V2L). Denne funktion gør det i dag muligt at trække strøm til elektriske apparater – enten udvendigt via en adapter i ladeporten eller indvendigt via en almindelig 220 volt stikkontakt. Men hvor V2L i de sydkoreanske elbiler “kun” leverer op til 3,6 kW strøm til et enkelt apparat, er perspektiverne i V2G meget større.
Med tovejsopladning kan elbilen sende strømmen fra elbilbatteriet direkte tilbage til elnettet via en kompatibel ladeboks i husstanden. Det betyder, at Hyundai og Kias elbiler bliver fremtidssikret til en virkelighed, hvor bilerne indgår som mobile batterier, der hjælper med at balancere elnettet under spidsbelastning.
Hyundai og Kia starter sin europæiske understøttelse af V2G i Holland og vil begynde at finde kunder, der har lyst til at teste teknologien, inden årets udgang. Teknologien kommer også senere til det øvrige Europa. I første omgang understøtter Hyundai Ioniq 9 og Kia EV9 V2G, men flere modeller vil også understøtte det på et senere tidspunkt.
Se også: Alle elbiler fra Kia
Tjen 4.000 kr. på at sende strøm tilbage til elnettet
I Danmark er perspektiverne lovende. Når rammerne for teknologien er klar, kan teknologien ifølge Dansk e-Mobilitet potentielt sikre danske elbilister en indtægt på op mod 4.000 kr. årligt, blot ved at man stiller sin elbils batteri til rådighed for elnettet.
I praksis vil det betyde, at man oplader batteriet, når strømmen er billig (for eksempel når der er overskudsstrøm), hvorefter man sender strømmen tilbage til elnettet i de dyre timer, hvor der er høj efterspørgsel, og hvor solen eksempelvis ikke skinner så meget.
Frederiksberg Forsyning har i mange år testet tovejsopladning med stor succes, men teknologien er endnu ikke klar til brug hos privatpersoner. I et høringssvar fra 6. oktober oplyser Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard, at V2G allerede er lovligt i Danmark, men at øget udbredelse af teknologien kræver store bidrag fra transmissionssystemoperatøren Energinet, netvirksomhederne, ladeoperatørerne, der driver ladestanderne, og bilproducenterne.
Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark
Disse elbiler understøtter tovejsopladning
Er du i tvivl om, hvilke elbiler der understøtter vehicle-to-grid (V2G)? Se alle elbiler med tovejsopladning.
Vi anbefaler:
Test af alle de nyeste elbiler i Danmark
Hyundai Ioniq 5 – læs mere om den fremragende familie-elbil
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027