Test af Nissan Leaf – har aldrig været bedre

Nissan Leaf er tilbage som rummelig SUV med lang rækkevidde og Google-integration til en fornuftig pris. Nissan Leaf får bedømmelsen 82/100 i test.

Test af Nissan Leaf – har aldrig været bedre

Elbil-ikonet Nissan Leaf har gennemgået en total forvandling og melder sig nu ind i kampen om familiebilskunderne med nyt design og opdateret teknologi.

Læs vores test og bedømmelse af Nissan Leaf og se de bedste alternativer.

Se også: Alle elbiler fra Nissan

Nissan Leaf: Byvenlig SUV med lang rækkevidde

Nissan Leaf var pioneren, der bragte elbilen ud til masserne, men tredje generation af bilen har stort set intet til fælles med forgængeren udover navnet.

Hvor den gamle Leaf var en traditionel hatchback, er den nye 2026-model transformeret til en moderne crossover-SUV i mellemklassen. Dette karrosseriskifte har for Nissan været strategisk nødvendigt for at imødekomme den enorme efterspørgsel på SUV’er, som dominerer det danske marked netop nu.

Designmæssigt låner Leaf tydelige træk fra storebroren Ariya med en glat front og et markant lysbånd, mens bagenden har fået et mere coupé-agtigt snit, der giver bilen kant.

Med sin placering i mellemklassen træder Nissan Leaf direkte ind i hvepsereden af konkurrenter, hvor man finder utroligt stærke og populære modeller som Skoda Elroq, Kia EV3, Renault Scenic E-Tech og den større Xpeng G6.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Nissan Leaf

Nissan Leaf

Specifikationer på Nissan Leaf

Hvad er Nissan Leaf for en bil? Bliv klogere på de vigtigste specifikationer på Nissan Leaf her:

Hvor stor er Nissan Leaf?

Den nye Nissan Leaf er vokset i højden, men er faktisk blevet en smule kortere end sin forgænger, hvilket gør den nem at komme omkring med og parkere i byen.

Bilen måler 4.350 mm i længden, 1.810 mm i bredden og 1.550 mm i højden. En akselafstand på 2.690 cm vidner om, at den nye Leaf ikke byder på helt så meget plads i kabinen som nogle af konkurrenter.

Bilen er indrettet til fem personer, og bagsædet byder på to ISOFIX-beslag til autostole. Når det kommer til bagageplads, byder Nissan Leaf på 437 liter i bagagerummet med alle sæder i brug. Det er en anelse mindre end konkurrenter som Skoda Elroq og Kia EV3, men dog stadig brugbart for en midrefamilie. Lægger man bagsæderne ned, udvides kapaciteten til 1.052 liter.

Der er desværre ikke blevet plads til et frunk under bilens kølerhjelm, hvilket ellers er en praktisk detalje hos flere konkurrenter.

Nissan Leaf

Hvor langt kører Nissan Leaf på en opladning?

Nissan Leaf leveres med to forskellige batteristørrelser. Basismodellen kommer med et batteri på 52 kWh, mens den store variant byder på 75 kWh. Det er især varianten med det store batteri, der imponerer på papiret. Her får man en officiel WLTP-rækkevidde på op til 622 kilometer, hvilket er særdeles flot for klassen og overgår mange direkte konkurrenter. Den mindre batteripakke leverer en rækkevidde på 445 kilometer, hvilket stadig er respektabelt til prisen.

Det lave officielle energiforbrug på ned til 138 Wh/km vidner om en meget energieffektiv bil.

Når batteriet skal lades op igen, klarer det lille batteri en maksimal DC-ladeeffekt på 105 kW, mens det store batteri kan modtage op til 150 kW. Uanset batteristørrelse tager en opladning fra 10 til 80 procent lidt over 30 minutter.

Begge varianter understøtter 11 kW AC-opladning, hvilket resulterer i en fuld opladningstid på henholdsvis 6 timer for det lille batteri og 7 timer for det store.

Se også: Disse elbiler oplader hurtigst

Nissan Leaf

Hvor hurtig er Nissan Leaf?

Nissan har valgt at lancere den nye Leaf med forhjulstræk. Basismodellen med det lille batteri er udstyret med en enkelt elmotor, der yder 129 kW (177 hk). Denne version klarer accelerationen fra 0 til 100 km/t på 8,3 sekunder. Vælger man den store batteripakke, stiger ydelsen til 160 kW, svarende til 160 kW (215 hk). Det ekstra kraftoverskud barberer accelerationstiden ned til 7,6 sekunder for 0-100 km/t. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 160 km/t.

Nissan Leaf må trække op til 975 kg på krogen.

Udstyr i Nissan Leaf

Udstyrsniveauet i Nissan Leaf er inddelt i fire niveauer: Engage, Engage+, Advance og Evolve. Allerede fra standardmodellen Engage er bilen fornuftigt udstyret med blandt andet 18-tommer fælge, LED-lygter, varme i forsæder og rat, adaptiv fartpilot og meget mere.

I basisudstyrspakken Engage må man dog nøjes med mindre skærme og undvære den dybe integration af Google-tjenester.

Det er i niveauerne Engage+ og opefter, at bilen for alvor bliver interessant teknologisk. Her får man det store infotainmentsystem med to 14,3-tommer skærme, der inkluderer Google Maps og Google Assistant.

Advance-udgaven tilføjer luksusgoder som et elektrokromatisk glastag, der kan dæmpes elektronisk, head-up display og elektrisk bagklap. Topmodellen Evolve byder på større 19-tommer fælge og de særlige 3D-baglygter, som giver bilen et markant mere moderne udtryk bagfra end standardlygterne.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Nissan Leaf

Nissan Leaf: Pris, leasing og garanti

Nissan Leaf har en meget konkurrencedygtig fra-pris på det danske marked, hvor basismodellen Leaf 52 kWh Engage starter ved 269.900 kr.

Ønsker man længere rækkevidde, koster Leaf 75 kWh Engage fra 289.900 kr. Den billigste variant med Google-integration er Leaf 52 kWh Engage+ til 284.900 kr.

Den halvårlige CO2-ejerafgift er på beskedne 420 kr.

Når det kommer til leasing, er situationen stadig uafklaret. Der er på nuværende tidspunkt ikke offentliggjort officielle leasingpriser på den nye Nissan Leaf i Danmark.

Garantiordningen er forbedret med den nye model. Mens Nissan traditionelt har kørt med 3 års garanti, kommer den nye Leaf 5 års garanti eller 100.000 km, alt efter hvad der kommer først. Batterigarantien følger industristandarden og dækker i 8 år eller 160.000 km.

Se også: Garanti på alle elbiler i Danmark

Nissan Leaf

Fordele og ulemper ved Nissan Leaf

Der er mange fordele og ulemper ved Nissan Leaf. Her er de vigtigste:

Fordele ved Nissan Leaf

  • Imponerende rækkevidde: Med op til 622 km (WLTP) på det store batteri slår den mange direkte konkurrenter i klassen.
  • Infotainmentsystem med Google: Infotainmentsystemet i Leaf er en stor opgradering sammenlignet med tidligere Nissan-modeller. Her får man Google Maps med fremragende til navigation, planlægning af ladestop (fra Engage+) og der er masser af gode apps tilgængelige.
  • Komfortabel undervogn: Nissan Leaf er en komfortabel bil med en undervogn, der fint absorberer ujævnheder godt ved by- og landevejskørsel.
  • Gode køreegenskaber: Styretøjet er præcist, og bilen har godt vejgreb, selv når den presses lidt i sving, men uden at der her er tale om et sportsvogn.
  • Konkurrencedygtig pris: Der er både billigere og dyrere alternativer til Nissan Leaf, men prisen er konkurrencedygtig og særligt attraktiv er varianten med det store batteri.

Ulemper ved Nissan Leaf

  • Pladsforhold på bagsædet: Nissan Leaf er langtfra den mest rummelig elbil i klassen, hvilke primært kan mærkes på bagsæderne.
  • Støjniveau: Nissan Leaf er som sagt en komfortabel og støjsvag bil, men der kan vindstøj fra sidespejlene ved højere hastigheder.
  • Middelmådig lynopladning: 30 minutter til 80 procent er respektabelt, men nogle konkurrenter klarer det på den halve tid.
  • Bagagerummet: 437 liter er i den lave ende sammenlignet med de mest rummelige konkurrenter i SUV-mellemklassen.

Nissan Leaf: En stærk tilbagevenden med forbehold

Nissan Leaf vender tilbage til markedet som en forvandlet bil, der med et flot design, god rummelighed, lang rækkevidde, godt med udstyr og et meget forbedret infotainmentsystem rammer plet.

Med en bedømmelse på 82/100 leverer den nye Leaf en solid pakke, hvor især rækkevidden på over 600 km til en pris under 300.000 kroner er et meget stærkt salgsargument.

Den kører godt, har moderne teknologi med Google-integration og et design, der skiller sig ud. Den er lidt mere kompakt end mange konkurrenter, men det behøver jo ikke være en dårlig ting, for den er lettere at komme omkring i byen med, men mindre rummelig til familierne, hvor den mindre plads på bagsædet kan være en dealbreaker.

Samlet set scorer Nissan Lead 82/100 i test og er dermed en ”virkelig god” elbil.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Bedste alternativer til Nissan Leaf

Blandt de bedste alternativer til Nissan Leaf er:

Denne anmeldelse af Nissan Leaf er baseret på testresultater fra flere bilmedier og billeder af bilproducenten. Når vi selv får mulighed for at teste Nissan Leaf, opdaterer vi denne test med vores egne indtryk og billeder.

Vi anbefaler:
Hvorfor vælge elbil?
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler