Advarer om “katastrofale” fejl i Tesla-batterier

Mange danskere kører rundt i en Tesla med et LG-batteri, der ofte er udtjent allerede efter 250.000 km kørsel. Se eksperters tip til Tesla-ejere, der står med batteriproblemer.

Advarer om “katastrofale” fejl i Tesla-batterier

Et specialistværksted slår nu alarm om “katastrofale” LG-batterier, der sidder i tusindvis af danske elbiler fra Tesla. Batteriets levetid er markant kortere end forventet, og regningen kan blive enorm, da batterierne sjældent kan repareres.

Se også: Alle elbiler fra Tesla

Eksperter advarer: Kinesiske Tesla-batterier holder langt kortere

Det kroatiske specialistværksted EV Clinic slår nu alarm over de kinesiske LG NCM811-batterier, der sidder i mange Tesla Model 3 og Y (Long Range og Performance).

Værkstedet kalder battericellerne for “katastrofale” og gør op med myten om, at kinesiske batterier er bedst. Ifølge eksperterne laves de bedste NMC-celler i Europa og USA, mens Kinas styrke primært er LFP-batterier, der dog slet ikke kan repareres.

Data fra værkstedet viser en markant forskel i Tesla-batterierne alt efter hvor og af hvem de er produceret. Hvor Panasonic-batteripakker, der er produceret i USA, typisk holder til 400.000 km, er LG-batterierne fra Kina ofte udtjente allerede ved 250.000 km.

Forskellen understreges af en opsigtsvækkende måling, hvor en fabriksny LG-battericelle angiveligt har samme indre modstand (28 mΩ) som en defekt Panasonic-battericelle, der er klar til udskiftning.

Fejl på Panasonic-batterierne kan ofte løses ved at udskifte en enkelt battericelle, men når LG-batteripakkerne har problemer, kan de enkelte battericeller ikke udskiftes i 90 procent af tilfældene. Det gør reparationer økonomisk uholdbare, da de resterende battericeller hurtigt vil fejle efterfølgende.

Situationen er så alvorlig, at værkstedet har indført et gebyr på 9.000 kr. (1.200 euro) blot for at fejlsøge på Tesla Model 3 og Model Y med det kinesisk producerede LG-højvoltsbatteri. EV Clicic anbefaler derfor Tesla-ejere med et slidt eller defekt LG-batteri at skifte til et brugt Panasonic-batteri for cirka 60.000 kr. (8.000 euro) frem for at forsøge at reparere det. Alternativet er nemlig at betale over 100.000 kr. (15.000 euro) for et spritnyt batteri hos Tesla.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Tesla Model 3

Se elbilers garanti og fejlrate

Det kan blive en dyr omgang at udskifte batteriet uden for garantien. Heldigvis er alle elbiler dækket af en batterigaranti. I tvivl om hvor lang garanti der på de forskellige elbiler? Se alle elbilers garanti.

Se også tal over fejlraten i de forskellige elbilmærker i Danmark fra danske synshaller.

Vi anbefaler:
Priser, specifikationer og billeder af Tesla Model Y
Se priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027