10 grunde til ikke at købe en elbil fra Skoda
Skoda er et af de bilmærker, der sælger flest elbiler i Danmark, så det tjekkiske bilmærkes elbiler må være fremragende – ikke sandt?
Der er rigtigt mange gode grunde til at vælge Skodas elbiler, men ligesom med alle andre bilmærker har Skoda også en lang række ulemper og årsager, som taler imod at vælge Skoda.
Vi gennemgår her de 10 bedste grunde til ikke at købe en elbil fra Skoda.
Se også: Alle elbiler fra Skoda
1. Sløvt infotainmentsystem og manglende opdateringer
En af Skodas største svagheder er softwaren, som er er plaget af fejl, og så er det langsomt at betjene sammenlignet med Teslas infotainmentsystem eller det, man er vant til fra en iPad.
Selvom opdateringer har forbedret softwaren gennem årene, er brugeroplevelsen ikke på niveau med de absolut bedste infotainmentsystemer.

Softwaren virker kort sagt mindre moderne og er ikke så flydende som især Teslas software eller Android Automotive. Det hjælper bestemt heller ikke på det, at Skoda er sløve til at udsende opdateringer over the air, og de ændrer sjældent nogle køretekniske egenskaber ved bilerne.
Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet
2. Intet frunk
Mange elbiler udnytter den plads, der frigives under motorhjelmen, når en fossilmotor erstattes af en lille elmotor, til at have et ekstra opbevaringsrum foran (frunk).

Men Skoda har motorrummet fyldt til randen med komponenter. Det er en skam, når mange andre kan finde ud af det.
Se også: Disse elbiler er bedst i test
3. Langsom opladning
Med en ladeeffekt på op til 185 kW og en ladetid fra 10 til 80 procent på ned til 24 minutter er Enyaq ikke decideret langsom – den er bare langsom i forhold til de bedste elbiler, når det gælder ladehastighed.

Dens 400 volt batterisystem halter gevaldigt efter en elbil som Xpeng G6, der klarer en opladning fra 10 til 80 procent på kun 12 minutter med en ladeeffekt på op til 451 kW.
Se også: Disse elbiler oplader hurtigst
4. Uinspirerende design
Skodas elbiler gør ikke meget væsen af sig, og mens nogle sætter pris på netop det faktum, er det også noget, der får andre til at fravælge bilmærket. Designet på Skodas elbiler er ganske enkelt uinspirerende, og der afsøges ingen grænser eller brydes nogen konventioner med elbilerne.
Vi håber, at Skoda fører det vovede design fra konceptbilen Vision O ud i livet, for den har alle de designmæssige kvaliteter, som Skodas elbiler i dag mangler.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
5. Du får lov til at betale for ekstraudstyr
Vælger du en elbil fra Skoda, får du lov til at betale ekstra for meget af udstyret. Godt nok får du lidt mere standardudstyr end i Volkswagens elbiler, men selv en varmepumpe må du undvære som standardudstyr. Og har du bare nogen krav til udstyrsniveauet, er næste skridt at ofre 40.000 kr. for den bedre udstyrsvariant.
Imens udvikler bilmarkedet sig i retning af, at mere og mere udstyr skal være standard.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
6. Køreegenskaber
Skodas elbiler er ikke de mest spændende elbiler at køre i. Skoda Enyaq og Elroq er uden adaptiv affjedring (medmindre du betaler ekstra for Sportline eller RS-varianterne) og derfor lidt for faste i kørslen for en familiebil, hvilket kan mærkes på dårlige veje eller længere køreture.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af VW ID.4
7. Bagud på teknologisk innovation
Skoda følger den teknologiske udvikling med nogen års forsinkelse og er på ingen måde et bilmærke, der skaber nogen teknologiske nybrud. Bilerne anvender stadig et 400 volt-batterisystem, mens Kia og Hyundai til sammenligning har brugt 800 volt siden 2021.
På rækkevidde og effektivitet er Skodas elbiler heller ikke i top, men absolut heller ikke i bund. Her placerer Skoda sig i midterfeltet.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Skoda Enyaq
8. Ikke det mest spændende interiør
Skodas elbiler er velbyggede og har okay interiørkvalitet i forhold til prisen, men når man kigger på nogle af konkurrenterne – særligt fra Kina – føles interiøret i Skodas elbiler ikke nær så lækkert som disse.
Særligt basismodellerne føles noget billige sammenlignet med de dyrere Sportline-varianter.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Skoda Elroq
9. Ingen billig bil
Skoda er i manges optik garant for elbiler, der giver meget værdi for pengene, og historisk har Skoda også positioneret sig som en producent af billige biler. Men bilmærket har endnu ikke nogen billig elbil.
Den billigste elbil er Elroq med en startpris på 249.795 kr., men der mangler en 100.000 kr. billigere lille bybil, som kan konkurrere med de billigste elbiler i Danmark. Og den kommer heldigvis også i 2026 med Skoda Epiq.
10. Ingen ægte one pedal-drive
Ligesom andre elbiler fra VW, Audi og Cupra på VW-koncernen MEB-platform kan hverken Skoda Enyaq eller Skoda Elroq udnytte rekupertion til fulde. Bilerne kan bremse med rekupertion, men ikke til fuld stop.

Skodas elbiler mangler med andre ord ægte one pedal drive, og det er en skam, for det er en fornøjelse at køre med, når man først har vænnet sig til det.
Der er også fordele ved en Skoda
Alt er ikke skidt ved Skodas elbiler. Faktisk er der mindst lige så meget godt at sige om Skoda-elbiler. Vi forstår derfor godt, hvorfor Skoda er et af de mest solgte elbilmærker i Danmark.
Se 10 gode grunde til at vælge en elbil fra Skoda.
Se alle elbiler fra Volkswagen
Overvejer du en Skoda, men er du i tvivl om, hvilken model og variant det skal være? På Elbilmatch kan du sammenligne alle elbiler fra Skoda med alle andre elbiler på markedet.
Se også: Seneste nyt om Skoda

