Mercedes vil fjerne bremserne i elbiler
Mercedes-Benz er på vej med en revolutionerende ændring i elbiler, hvor traditionelle bagbremser kan blive helt overflødige.
At det overhovedet kan lade sig gøre, skyldes den enorme regenerative effekt i en ny elmotor, som Mercedes-Benz’ britiske datterselskab Yasa for nylig har udviklet.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Teknologien bag den bremsefri ambition
Yasa, som ejes af Mercedes-Benz, afslørede i oktober den revolutionerende aksial-flux-motor. Elmotoren vejer kun 12,7 kg og leverer en hidtil uset effekttæthed 59 kW (79 hk) pr. kilo. Sagt med andre ord producerer den hele 750 kW (1.006 hk).
Elmotoren er designet til at fungere som en motor i selve hjulet, hvilket ellers har været en udfordring på grund af den høje vægt og lave ydelse, som denne type motor i lang tid har haft.
Ifølge Yasa’s ingeniører kan elmotorens evne til at genindvinde energi under nedbremsning være så effektiv, at den helt kan erstatte eller som minimum dramatisk reducere behovet for konventionelle hydrauliske bagbremser. Ved at opsamle en meget større andel af bremseenergien vil teknologien også øge elbilens samlede rækkevidde, da den kinetiske energi omdannes til elektrisk energi i batteriet.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Op til 500 kg vægtreduktion
Muligheden for at fjerne bremsekomponenter og de bageste drivaksler kan resultere i en vægtreduktion på op til 200 kg i nuværende elbiler og helt op til 500 kg i kommende elbiler, hvor den nye motorteknologi er tænkt med i udviklingen helt fra start.
Den frigjorte plads og vægt giver desuden bilproducenterne frihed til at optimere bilens aerodynamik, konstruktion og design.
De første elbiler, der vil anvende Yasas motorer i hjulene, er den kommende Mercedes-AMG GT 4-dørs coupé som elbil og senere hen en SUV fra AMG. Begge biler vil dog ”kun” bruge elbilerne på traditionel vis med en motor ved frontakslen og en motor ved bagakslen. Vi må altså vente lidt endnu med at se en Mercedes med Yasas motor indbygget i hjulene.
Renault, derimod, er kommet Mercedes-Benz i forkøbet. Franskmændene har allerede den vilde Renault 5 Turbo 3E med 555 hk, som har en elmotor indbygget i hvert baghjul. Den bliver dog først leveret til kunder i 2027.
Se også: Alle elbiler fra Mercedes-Benz i Danmark
Elbiler står over for en teknologisk revolution
Motorer indbygget i hjulene er, sammen med udviklingen af solid state-batterier, en af de mest lovende elbilteknologier under udvikling.
Teknologien vil revolutionere fremtidens elbilplatforme og give elbiler et ekstremt boost i ydeevne, vægtreduktion og reducere elbilernes kompleksitet og gøre dem mekanisk simplere, end de allerede er. Der er altså mange teknologiske innovationer inden for elbiler at se frem til i de kommende år. Ja, vi er nærmest kun lige begyndt.
Vi anbefaler:
Seneste nyt om elbiler i 2025, 2026 og 2027
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Se alle premium-elbiler i Danmark
