Nintendos aktie styrtdykker efter lanceringen af Super Mario Run
Da Nintendo i samarbejde med Niantic lancerede Pokémon GO i sommer, opnåede mobilspillet hidtil uset stor hype og popularitet. De mange rekorder skulle synes særdeles svære at overgå, men det har Nintendo alligevel gjort med det nye mobilspil Super Mario Run – og dog.
Selv om spillet ifølge Sensor Tower har indkasseret næsten tre gange så mange downloads samt 35,8 mio. kroner i forhold til Pokémon GO’s 30 mio. på førstedagen, har det fået noget lunkne anmeldelser med på vejen.
Læs også: I dag er Super Mario Run klar til mobilen
Spillet, som Nintendo og spilfirmaet DeNA Co i første omgang kun har udgivet til iOS, må nøjes med en lav bedømmelse på 2,5 ud af 5 stjerner. Det største klagepunkt fra de mange brugere er kravet om at have en konstant internetopkobling for at kunne spille spillet.
Den dårlige modtagelse af mobilspillet har fået Nintendos aktier til at falde uafbrudt siden spillets lancering den 15. december. I skrivende stund ses der et fald i aktien på cirka 11,9 %, mens spiludvikleren DeNA Cos aktie er dalet med 16,9 %.
Læs også: Nintendo er nu mere værd end Sony – takket være Pokémon
Spillets høje prisskilt har heller ikke faldet i brugernes smag. Det er ganske vist gratis til at starte med, men hvis du vil spille videre efter de første tre levels, skal du punge ud med 79 kroner.
“En $10 (79 kroner, red.) forhåndsbetaling for at låse spillet op er meget at bede om og er noget, der går stik imod nuværende mobilspil, der er gratis at spille,” siger Daniel Ahmad, analytiker for analyseinstituttet Niko Partners, ifølge BBC.