B&O går frem. Elgiganten og Viasat tilbage
Der findes flere brand analyser på verdensplan, og afhængig af målemetode kan resultaterne variere. Det bliver derfor først mere interessant, hvis man følger samme måling over flere år.
Som her Berlingske Business, der udgiver YouGov Brandindex, som måler på varemærkernes betydning i Danmark
Det er analysevirksomheden YouGovZapera der måler forbrugernes opfattelse af 262 brands på seks forskellige parametre:
- Kvalitet
- Indtryk
- Value for money
- Lysten til at anbefale varemærket
- Omdømme
- Tilfredshed
Den samlede score er en sammenvejning af de seks.
De 10 stærkeste brands
På listen over de 10 stærkeste brands er DR2 og Sony gået lidt frem, mens TV 2 er faldet lidt tilbage.
En af årets højdespringere er B&O, der rykker ind på top-10 fra en 16. plads sidste år. Det kunne meget vel være lanceringen af det populære Beovision 10 der har betydning her.
- Lego (1)
- Google (2)
- DR2 (6)
- Nokia (5)
- DR (3)
- Sony (8)
- TV 2 (4)
- Bang & Olufsen (16)
- Audi (7)
- Anthon Berg (9)
Tallene i parantes angiver sidste års placering.
De 10 brands med størst tilbagegang
På toppen af listen over brands der har tabt mest i år finder vi Dell. Efter en periode med mange dårlige sager i medierne, ikke mindst i DR Kontant, har tilliden til dem lidt et knæk.
Mere overraskende er det måske at finde TV3, TV3+ og Elgiganten på den liste. For der har jo ikke være nogen markante enkeltsager mod de brands, de har blot tabt stor anseelse i forhold til tidligere.
Har du et bud på hvorfor? – Skriv en kommentar.
- Dell (-101)
- Toyota (-42)
- TV3 (-39)
- Q8 (-36)
- Cimber Sterling (-34)
- TV3+ (-30)
- Elgiganten (-29)
- Statoil (-28)
- Danske Spil (-25)
- SAAB (-20)
Tallene i parantes angiver antal pladser de er faldet tilbage.
Undersøgelsen er baseret på ca. 4500 interviews indhentet den seneste måned.
Kilde: business.dk