Kamera-test: Kan billige telefoner matche de bedste og dyreste?

Hvordan klarer kameraet på billig- og mellemklassetelefon sig mod de bedste og dyreste? I denne kamera-test sammenligner vi de tre prisklasser.

Hvor stor er forskellen på kameraet i en billig telefon, en mellemklassetelefon og en flagskibstelefon? I denne kamera-test har vi udvalgt en telefon i hver prisklasse og sammenlignet dem. Kan du spare penge og stadig få et rigtig godt mobilkamera eller skal du spendere de mange tusinde kroner en topmodel koster?

Vi har netop afsluttet vores store blindtest, hvor læserne har stemt og valgt den telefon, som de mener har taget de bedste billeder. I blindtesten blive de bedste kameratelefoner sammenlignet i natfoto, blomst af billede, ultravidvinkel, portræt, 3x zoom og selfie. Når vi sammenligner billig-, mellemklasse og flagskibstelefon, så er det i samme tests.

Se også: De bedste kameratelefoner lige nu

Telefonerne vi har testet er følgende:

• Billig telefon: Nokia 5.4
  • Mellemklassetelefon: OnePlus Nord 2
  • Flagskibstelefon: Samsung Galaxy S21 Ultra

Nokia 5.4 er en billig telefon, som lige nu koster fra 1.199 kroner. På trods af dens billige pris byder den på et 48 megapixel kamera med blænde f/1,8 og EIS, og har derudover ultravidvinkel, makro- og dybdekamera. OnePlus Nord 2 er en mellemklassetelefon, som lige nu koster fra 3.299 kroner. OnePlus Nord 2 byder ind med et 50 megapixel hovedkamera med blænde f/1,9 og OIS. Derudover har Nord 2 et ultravidvinkelkamera og monokrom. Til sidst har vi flagskibstelefon, Samsung Galaxy S21 Ultra, som billigst kan findes fra 7.998 kroner lige nu. På papiret har S21 Ultra et imponerende kamera med 108 megapixel hovedkamera med blænde f/1,8 og OIS. Her er to telefotokameraer og ultravidvinkel.

Billige telefoner mod de bedste og dyreste i kamera-test

Med beskrivelsen af de tre deltagere af vejen, så rykker vi videre til vores kamera-test og sammenligning af dem. Som nævnt bliver de sammenlignet i seks forskellige scenarier:

1. Billede af blomst med hovedkamera
  2. Natbillede med kulørte lamper
  3. Billede med ultravidvinkel
  4. Portrætfoto
  5. Billede med 3x zoom
  6. Selfie/billede med frontkamera med bokeh

Og som i vil kunne se på billederne herunder, så er der ofte stor forskel på kameraet i den billigste telefon og den dyreste. Uden at røbe alt for meget, så kaster vi os ud i det.

Nederst finder du en konklusion på testen med råd og vejledning til køb samt de billigste priser på både Nokia 5.4, OnePlus Nord 2 og Samsung Galaxy S21 Ultra.

1.  Blomst

Både Nokia 5.4, OnePlus Nord 2 og Samsung Galaxy S21 Ultra gør det faktisk alle godt i dette foto. Det er først når man sammenligner de tre fotos direkte, at man ser en voldsomt stor forskel. Fotoet fra Nokia 5.4 mangler farve, skarphed og detaljer. OnePlus Nord 2 rammer faktisk den mest virkelighedstro farve af blomsten, men har slet ikke samme detaljegrad som S21 Ultra. S21 Ultra derimod overdriver farverne, men har langt flere detaljer af både blomsten forrest og dem bagved.

Se også: Telefoner med virkelig gode kameraer på tilbud

2. Natbillede med kulørte lamper

I natfotos udfordres de billigere kamerasensorer ofte – hvilket også er tilfældet her. Alligevel formår mellemklassetelefon, OnePlus Nord 2, at overraske. Der er her ingen tvivl om, at dette er en svær opgave for Nokia 5.4. Fotoet er dårligt oplyst, der er masser af støj og det er uklart. Farverne rammer den dog meget præcist. Forskellen mellem S21 Ultra og OnePlus Nord 2 er mindre. Godt nok får Samsung Galaxy S21 Ultra oplyst natten mere end Nord 2 og det ligner umiddelbart det bedste foto. Men zoomer man ind og kigger lidt grundigere efter, så er der mere støj på billedet fra S21 Ultra, skyerne er nærmest brune og den styrer heller ikke eksponeringen helt så godt som OnePlus’en. Jeg vil faktisk vurdere, at OnePlus Nord 2 tager det bedste foto i denne test – imponerende!

3. Ultravidvinkel

Her begynder vi at se en større forskel på de billige telefoner og de dyrere, som i også vil kunne læse i konklusionen. Alle telefoner har ultravidvinkel, men der er stor forskel på kvaliteten. Fotoet fra Nokia 5.4 er mørkt, uskart og med meget støj. OnePlus Nord 2 gør det bedre, men der mangler skarphed, detaljer og den dynamiske rækkevidde kan ikke matche Samsungs topmodel. Samsung Galaxy S21 Ultra overdriver muligvis farverne en smule, men det er samlet set det klart bedste foto.

Se også: De bedste smartphones med ultravidvinkel-kamera

4. Portrætfoto

En portrætfoto-funktion, hvor baggrunden sløres, har de også alle tre. Resultatet af denne test er faktisk ret interessant, for de gør alle både nogle ting godt og knap så godt. Starter vi denne gang med topmodellen, S21 Ultra, så klarer den sløringen af baggrunden godt, hudfarven er præcis og der er en effektiv HDR. Sjovt nok er der mangel på skarphed, sammenlignet med de to andre. Nokia 5.4 har en god skarphed, men farverne er den helt gal med og den dynamiske rækkevidde er mangelfuld. OnePlus Nord 2 rammer hudfarve og skarphed godt rigtig, men baggrundssløringen kan ikke matche de to andres. Jeg synes Samsung Galaxy S21 Ultra gør det bedst, men jeg havde forventet en større skarphed.

Se også: Telefoner med bedste kamera til portrætfoto

5. 3x zoom

I denne test ser man tydeligt, at jo mere man betaler, desto bedre fotokvalitet får man. Nokia 5.4 kæmper, OnePlus Nord 2 gør det bedre, men skal man zoome 3x ind, eller mere, så er det flagskibstelefonen. Samsung Galaxy S21 Ultra gør det klart bedst i denne kategori.

Se også: Telefoner med bedste zoom

6. Selfie med bokeh

I denne test er det tydeligt, at frontkameraet ikke er en prioritet i den billige telefon. Kigger man ikke på de to andres fotos, så er tager Nokia 5.4 egentlig en fin selfie. Skarpheden er god og baggrundssløringen lykkedes også fint. Sammenligner vi med OnePlus Nord 2 og Galaxy S21 Ultra, så har Nokia 5.4 dog ikke en chance. Nord 2 gør det langt bedre med større skarphed, flere og mere korrekte farver og større dynamisk rækkevidde. Der er dog en anelse overeksponering. Samsung Galaxy S21 Ultra gør det bedst, hvor vi finder flere detaljer, en bedre eksponering samt en mere korrekt baggrundssløring. Det skal siges, at forskellen på Nord 2 og Galaxy S21 Ultra igen ikke er meget stor.

Se også: Sammenlign pris og kvalitet på smartphones

Konklusion på kamera-test: Value for money

Hvad kan vi konkludere ud fra disse test af kameraerne i de billige telefoner og de dyreste ? Først og fremmest er der forskel på dem, og i nogle tilfælde er forskellen større end i andre.

Går du op i fotokvalitet, og vil gerne kunne tage gode billeder med din mobil, skal du holde dig fra de helt billige telefoner. Bruger man lidt mere på en mobiltelefon, får man et langt bedre kamera i en mellemklassetelefon.

I denne sammenligning er det OnePlus Nord 2, der til prisen leverer et imponerende samlet resultat. Den slår flagskibet i natfoto og gør det i de andre fotos rigtig flot. Hvor det begynder at blive svært for mellemklassetelefonen, er når der benyttes andet end hovedkameraet. Det er meget tydeligt, at der er brugt flest ressourcer på det primære kamera og der er gået på kompromis med de andre kameraer. I zoom- og ultravidvinkelfoto ser man tydeligt, at OnePlus Nord 2 ikke kan hamle op med flagskibet. Vil du have en mobiltelefon med et godt kamera, så får man meget for pengene i mellemklassetelefonen.

Stiller du høje krav til mobilens kamera, bruger de forskellige kameralinser og funktioner og gernevil  lege med manuelle indstillinger? Så er det helt klart flagskibet (i denne kamera-test Samsung Galaxy S21 Ultra), der vil give den bedste oplevelse og de bedste fotos.

De billigste priser på de tre telefoner i kamera-test

Nedenfor finder du de billigste priser på de tre deltagere i vores kamera-test mellem billige-, mellemklasse og flagskibstelefoner.

De bedste priser på Samsung Galaxy S21 Ultra 128 GB

Opdateret 01/5 2024

Udbyder
Pris
Dagens bedste tilbud
Salgsbutikken
Mindstepris
8.509,-
8.509,-
Telegiganten
Mindstepris
8.618,-
8.618,-
Telenor
Mindstepris
8.949,-
8.949,-

Samsung Galaxy S21 Ultra 128 GB udbydes af 14 udbydere. Du kan spare op til 1.441,-. Ovenfor ser du dagens tre bedste tilbud på Samsung Galaxy S21 Ultra 128 GB

Sammenlign aktuelle priser hos 14 webshops »

De bedste priser på OnePlus Nord 2 5G 128 GB

Opdateret 01/5 2024

Udbyder
Pris
Dagens bedste tilbud
Telenor
Mindstepris
3.149,-
3.149,-
Teleboxen
Mindstepris
3.285,-
3.285,-
Power
Mindstepris
3.289,-
3.289,-

OnePlus Nord 2 5G 128 GB udbydes af 12 udbydere. Du kan spare op til 705,-. Ovenfor ser du dagens tre bedste tilbud på OnePlus Nord 2 5G 128 GB

Sammenlign aktuelle priser hos 12 webshops »

De bedste priser på Nokia 5.4 (Android + Dual SIM) 64 GB

Opdateret 01/5 2024

Udbyder
Pris
Dagens bedste tilbud
Salgsbutikken
Mindstepris
1.541,-
1.541,-
Compumail
Mindstepris
1.593,-
1.593,-
Euronics
Mindstepris
1.599,-
1.599,-

Nokia 5.4 (Android + Dual SIM) 64 GB udbydes af 10 udbydere. Du kan spare op til 473,-. Ovenfor ser du dagens tre bedste tilbud på Nokia 5.4 (Android + Dual SIM) 64 GB

Sammenlign aktuelle priser hos 10 webshops »

Temaet er ikke slut

Her finder du efterfølgende nyt og link til de seneste nyheder om temaet. Daniel Søgaard Hald kunne ikke lade være. 24/8/2021 fulgte redaktionen op med en artikel med temaet OnePlus opdaterer Nord og Nord CE, mens priserne falderKlik her for fortsættelsen.. Se de seneste nyheder om emnet her.