Annoncør indrømmer: Kan lytte med i mobilens mikrofon

En annoncør har angiveligt indrømmet, at man i apps som Facebook, Messenger og WhatsApp kan lytte med via mobilens mikrofon, for at vise mere relevante annoncer.

Annoncør indrømmer: Kan lytte med i mobilens mikrofon

Har du før oplevet, at et produkt du har snakket højt om kort efter dukker op som reklame på din smartphone? Der kan være noget om rygterne om, at apps lytter med via mikrofoner i din smartphone, som giver mulighed for at vise de helt rigtige reklamer.

Se også: Meta anklages for at bryde EU’s GDPR-regler

Apps lytter med på din smartphone?

Facebook, Messenger, WhatsApp, apps for andre sociale medier, apps til kommunikation, spil og andre apps er tidligere blevet beskyldt for, at benytte mikrofoner til at lytte med, for at kunne vise bedre og mere tilpassede annoncer til den enkelte bruger, men der er ingen beviser for det.

Nogle gange kan timingen af skræddersyede reklamer på sociale medieplatforme, især metadrevne platforme som Facebook og Instagram, dog være utroligt skræmmende.

Du har sikkert prøvet at tale om et produkt, hvorefter det dukker i dit feed. Konsekvensen af dette har i nogen tid givet anledning til spørgsmålet: “Bruger sociale medier mikrofonen i din smartphone til at lytte til samtaler, som derefter bruges til at fodre skræddersyede reklamer?”.

En ny rapport fra 404 Media, som citerer dokumenter, der er lækket til deres journalister, afslører “Active Listening”-software (aktiv lytning), som ikke overraskende bruger en form for kunstig intelligens til at “indsamle data om hensigter i realtid ved at lytte til vores samtaler”.

Mere målrettede reklamer “Active Listening”

De lækkede dokumenter citerer et salgspræsentation fra Cox Media Group (CMG), der er en tv- og radiogigant, som er en af Facebooks påståede marketingpartnere.

Præsentationen viser, hvordan CMG bruger sin “Active Listening”-software til at indsamle stemmedata fra en smartphone-enhed, som derefter kan parres med adfærdsdata om den enkelte person for yderligere at finpudse de målrettede reklamer. CMG udtalte især, at Amazon, Facebook og Google er kunder til denne “Active Listening”-software, og efter offentliggørelsen af rapporten fra 404 Media har Google fjernet CMG fra sin partnerprogramliste.

Denne fjernelse fik Meta til at begynde at gennemgå CMG’s partnerskab med platformen for at se, om den har overtrådt nogen af dens servicevilkår.

Læs også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne

Er der hold i det?

Der er stadig ikke nogle beviser for, at apps som Facebook og lignende skulle kunne lytte med via mobilens mikrofon. I dette tilfælde er der tale om informationer fra en samarbejdspartner.

Dertil viser både iPhones og nyere Android-telefoner synligt, om aktuel brug af kamera, mikrofon, lokations og mere. Bruger Facebook for eksempel din mikrofon, vil man hurtigt kunne se det. Man kan dertil gå ind i indstillinger for den enkelte app og sikre sig, at den for eksempel ikke har adgang til mobilens mikrofon.

Derimod skal man ikke undervurdere, hvor gode disse selskaber er til at målrette reklamer med stor hjælp fra AI.

Se også: Metas går til kamp mod ChatGPT – Meta AI skal være førende