Meta anklages for at bryde EU’s GDPR-regler

Otte forbrugervagthunde mener, at Metas abonnementsløsning på Facebook og Instagram bryder med EU's GDPR-regler. Ifølge Meta imødekommer løsningen netop reglerne.

Meta anklages for at bryde EU’s GDPR-regler

Otte europæiske forbrugerorganisationer, herunder danske Forbrugerrådet Tænk, anklagede torsdag techgiganten Meta for ikke at overholde de europæiske GDPR-regler, som beskytter forbrugernes ret til privatliv.

Gennem den europæiske forbrugerorganisation BEUC oplyser de i fællesskab, at Meta ikke overholder GDPR-reglerne om fair behandling, dataminimering og formålsbegrænsning, og at der ikke er noget juridisk grundlag for virksomhedens indsamling og behandling af data.

“Overvågningsbaserede forretningsmodeller giver alle mulige problemer under GDPR, og det er på tide, at databeskyttelsesmyndighederne stopper Metas urimelige databehandling og krænkelse af folks grundlæggende rettigheder,” siger Ursula Pachl, der er vicegeneraldirektør BEUC.

Læs også: EU tvinger Meta til at adskille Messenger og Marketplace fra Facebook

Fortsætter med at støvsuge brugerne for oplysninger

Kritikken går særligt på Metas nylige lancering af betalte, reklamefri abonnementer på Facebook og Instagram i Europa. Netop dette er ellers Metas forsøg på at overholde de nye EU-teknologiregler.

Ifølge kritikere af Metas implementering betyder ændringen, at brugerne reelt skal betale for deres privatliv. Brugere, der ikke har noget imod reklamer, kan fortsætte med at bruge tjenesterne gratis.

“Metas tilbud til forbrugerne er røgslør for at dække over, hvad der i bund og grund er den samme gamle støvsugning af alle mulige følsomme oplysninger om folks liv, som de derefter tjener penge på gennem deres invasive reklamemodel,” siger Ursula Pachl.

Læs også: Meta: Apple gør det “meget svært” at lave konkurrenter til App Store

Meta: Abonnementsmodel godkendt af EU-Domstol

Men ifølge Meta er abonnementsændringerne et forsøg på at rette sig ind efter både lovændringer og domstolsafgørelser.

“Abonnement uden reklamer adresserer den seneste lovgivningsmæssige udvikling, vejledning og domme, der er delt af førende europæiske tilsynsmyndigheder og domstole i løbet af de seneste år,” sagde en talsmand for Meta.

“Specifikt er det i overensstemmelse med retningslinjerne fra den højeste domstol i Europa: I juli godkendte Den Europæiske Unions Domstol (CJEU) abonnementmodellen som en måde, hvorpå folk kan give samtykke til databehandling til personliggjort reklame.”

De otte forbrugerorganisationer, der anklager Meta for ikke at overholde GDPR, er:

  • Test (Tjekkiet)
  • Forbrugerrådet Tænk (Danmark)
  • EKPIZO (Grækenland)
  • UFC-Que Choisir (Frankrig)
  • Forbrukerrådet (Norge)
  • Society for Consumer Protection (S.O.S.)
  • Poprad (Slovakiet)
  • Zveza Potrošnikov Slovenije – ZPS (Slovenien)
  • CECU (Spanien)

Læs også: Meta har brugt piratkopierede bøger til at træne deres AI