Apple løber med al opmærksomheden

Apple får masser af omtale i medierne - mens konkurrenterne får lov at leve i stilhed.

Apple løber med al opmærksomheden

Hver gang Apple smider et produkt på markedet, afføder det masser af omtale i medier verden over.

Vi har set det med iPod, iPhone og senest iPad.

Apple iPad er for eksempel blevet nævnt 120 gange i de danske aviser i løbet af de sidste tre måneder, mens HP’s konkurrent HP Slate, kun er blevet nævnt tre gange i alt.

Hypede produkter

Ifølge eksperter i kommunikation og markedsføring er det Apple selv, der har det meste af skylden for al den omtale, der er af deres produkter.

 -“De har været gode til at være først med nogle markante produkter. Hvis vi går tilbage til iPod’en, så opnåede de jo en position, hvor deres mærke blev synonym med produktet på samme måde, som man så det med Sonys Walkman i 80’erne”, siger Henrik Merkelsen, lektor i kommunikation og markedsføring ved CBS til politiken.dk

Men selvom Apples iPad’s funktioner ikke er unikke, får Apple alligevel medierne til at beskæftige sig med den.

-“Apple formår jo at skabe en hype omkring lanceringen af deres produkter.

De fortæller, at den og den dag kan du købe det, og at der er en begrænset mængde”, forklarer Anja Bechmann til politiken.dk, og uddyber, at det ikke kun handler om produktet.

 -“Det er jo en god mediehistorie, fordi man ikke kun skriver om Apple, men om hele den bevægelse, der er bag ved produkterne. Man kan tale til den her kreative klasse, som medierne godt kan lide at appellere til”.

Redaktionen har dækket den videre fortælling

Temaet er stadig relevant. mobilsiden fulgte op på sagen. 13/2/2010 gik vi et spadestik dybere og bragte historien; Mobilugen i overblik: 10 største nyheder i ugen der gikKlik her og læs artiklen.. Få også seneste nyt om sagen ved at trykke her..