Apple vil satse stort med Beats-musiktjenesten
Apple er klar til at tage kampen op mod de etablerede streamingtjenester med et 70 kroners månedligt abonnement. Det skriver avisen Wall Street Journal, der har talt med personer bekendte med sagen.
Den største konkurrent for Apple er Spotify, som i USA har en markedsandel på mellem 80 og 85 %. Derfor går den californiske gigant all-in på at få forbrugerne med på den nye musiktjeneste.
Læs også: Apples musiktjeneste, Beats, bliver forsinket
Det vil ske med en stor kampagne, der skal lokke nye abonnementer til sammen med en gratis prøveperiode. Et rygte går på, at Apple vil tilbyde op mod tre måneders gratis prøveperiode for at få kunder ombord på tjenesten.
I iTunes, hvor du eksempelvis kan købe et album til $10 eller cirka 70 kroner, vil Apple efter lanceringen af Beats anbefale kunder i stedet at benytte den nye streamingtjeneste. Da Apple allerede har betalingsoplysninger på iTunes-kunder, er det en stor mulighed for at tiltrække kunder til Beats.
Læs også: Apple vil stoppe gratis musik på YouTube og Spotify
I et lille omfang vil der også være gratis musik at finde i Beats, som pladeselskaber selv kan vælge at tilføje i kataloget, men for at få fuld udbytte af tjenesten, må du altså af med et månedligt beløb.
Der kommer nemlig ingen reklamefinansieret løsning som med Spotify. En sådan metode er Apple nemlig stor modstander af og forsøger efter sigende at få det stoppet hos Spotify og YouTube.
Radio med rigtige DJ’s
Med Beats går Apple også i kødet på den populære amerikanske tjeneste, Pandora, som leverer live radio fra egne valgte artister.
Apple går dog lidt anderledes til værks, da det bliver velkendte dj’s og producere, der genererer de forskellige radioafspilningslister.
Kommer også til Android
For første gang lancerer Apple en tjeneste på den store konkurrerende platform, Android. Om det er fordi Beats allerede fandtes på Android inden opkøbet eller om det hele tiden har været en del af strategien, vides dog ikke. I hvert fald er det en helt ny vej, som Apple går med understøttelse for rivalens platform.
Læs også: Apple bekræfter WWDC Keynote
Beats forventes at se dagens lys til årets WWDC-event, hvor en keynote finder sted mandag den 8. juni. De sidste aftaler med de tre store pladeselskaber Universal Music, Sony Music og Warner Music mangler stadig at komme i hus.
De manglende aftaler kan få Apple til at udskyde annonceringen, som i sidste ende kan ende ud i afsluttede forhandlinger. Kilden fortæller, at det er muligt, men stadig usandsynligt.