Avishuse: Apple tager for mange penge
Lysten til at udvikle og sælge aviser og magasiner via Apples produkter som iPhone og iPad, er ikke længere så stor om den har været, hos de store danske avishuse.
Problemet er, at Apple tvinger udgiverne til at aflevere en tredjedel af deres indtægter ved salg af apps. Det vil skade udviklingen af disse applikationer. Det mener medieanalytiker Henrik Schultz, skriver Politiken.
Børsens chefredaktør Leif Beck Fallesen ser også problemet og mener at Apples høje andel, vil begrænse mediernes økonomiske mulighed for at udvikle deres applikationer.
Hos JP/Politikens Hus sætter direktør Stig Ørskov sin lid til Google, som han håber vil kunne presse Apples priser i takt med styrkelsen af konkurrencen. I Berlingske Media siger udviklingschef Pernille Tranberg, at det også er et problem, at Apple sidder på alle oplysningerne om de kunder, der købes apps.
Avishusene skal udover Apples andel også aflevere moms af salget på de mobile enheder, mens bladsalget for aviser i Danmark, fortsat er fritaget for moms.