Disney+ viser store fodboldkampe de næste tre år

Disney+ har købet rettighederne til EUFA Europa League og EUFA Conference League. Danske Disney+-abonnenter kan se kampene, uden det koster ekstra.

Disney+ viser store fodboldkampe de næste tre år

Disney+ har købt rettigheder til EUFA Europa League og EUFA Conference League i tre år. De forventer at vise mere end 340 livestreamede kampe per sæson på Disney+ i Danmark.

Læs også: Slut med at dele Disney+ uden for husstanden i juni

Koster ikke ekstra

Ifølge Disney+ vil det i forbindelse med de vigtigste kampe også være muligt at få adgang til studieindhold, kommentatorer og ekspertanalyser undervejs. Disney+ skriver også, at livekampe og alle relaterede udsendelser vil være tilgængelige for danske abonnenter på Disney+, uden at de skal betale ekstra.

Læs også: Nu slår Disney ned på deling af konti

Aftalen gælder tre år

Disney+ Danmark har sikret sig rettighederne til UEFA Europa League og UEFA Conference League på Disney+ fra 2024/2025-sæsonen indtil slutningen af 2026/27-sæsonen. Kampene bliver livestreamet eksklusivt på Disney+ i Danmark og vil være inkluderet for kunder uden ekstra betaling.

UEFA Europa League og UEFA Conference League består af 342 kampe og 72 klubber, der konkurrerer på tværs af gruppespil og knockoutfaser, fordelt over i alt 19 kampuger.

Se også: Disney og Epic Games vil skabe nyt spil- og underholdningsunivers

Nyt med sport på Disney+

Disney+ er streamingtjenesten for film og serier fra Disney, Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic og generel underholdning. De viser både et bredt udvalg af film og tv-serier, og så producerer de også selv film og serier. Men sport er ikke noget, som streamingtjenesten har kastet sig over før nu. Det er en ambitiøs satsning fra Disney+.

Sportsindhold er relativt dyrt at købe, og det er typisk rettet imod en anden målgruppe end dem, der ellers bruger Disney+. Så det kan være et tegn på, at Dinsey+ prøver på at fange et nyt publikum.

Det kan både være en test for at prøve markedet af, eller det kan være første skridt i en mere ambitiøs strategi, hvor Disney+ går efter nye målgrupper ved at øge udbuddet af sportsindhold på tjenesten.

Viaplay sidder traditionelt hårdt på sportsindhold i Danmark. Men selv om tjenesten har det dyreste abonnement, har den haft svært ved at tjene penge. Derfor kan Disney+’s nye tiltag også være en direkte udfordring af Viaplays position på markedet.

Se også: Billige mobilabonnementer med streaming af musik, film og serier