EU vil fjerne irriterende cookie-popups

De udskældte cookie-bannere, der i årevis har irriteret mange danskere, skal ifølge EU udskiftes med én ny indstilling, der styrer dit cookie-samtykke på alle hjemmesider.

EU vil fjerne irriterende cookie-popups

I årevis har danskerne skullet trykke ”accepter” eller ”afvis”, når de besøger hjemmesider – men det skal være slut.

EU vil gøre internettet til en bedre oplevelse ved at erstatte de irriterende cookie-popups med én central cookie-indstilling – se hvad det betyder for dig.

Se også: Nyheder om sociale medier og apps

EU vil fjerne de irriterende cookie-popups, som EU har påkrævet hjemmesider at vise siden 2009. Forslaget går ud på, at brugere kan indstille deres cookie-præferencer én gang, f.eks. i browseren, i stedet for at møde forskellige cookie-popups på hver enkelt hjemmeside.

De nye regler bliver en del af EU’s kommende Digital Fairness Act, som ventes fremsat i andet halvår 2026.

Surf på nettet uden at klikke “accepter” på hver side

Hvis tiltaget bliver gennemført, betyder det, at du slipper for at blive mødt af irriterende pop-up-vinduer med cookie-samtykke, hver gang du besøger en ny hjemmeside eller åbner en ny app for første gang. Løsningen vil kort sagt gøre op med den popup-træthed, der med rette har hersket i mange år.

I stedet for konstant at skulle klikke “accepter” eller “afvis” alle cookies, kan man nøjes med at tage stilling til, hvor mange cookies man vil give samtykke til, én gang i sin browser. Denne indstilling gælder herefter for alle kommende hjemmesidebesøg. Man vil formentlig også kunne sætte undtagelser eller ændre indstillinger for bestemte hjemmesider, ligesom man i sin browser i dag kan angive tilladelser for specifikke hjemmesider.

Et farvel til popup-vinduer, der ser ud og fungerer på forskellige måder på alle hjemmesider, gør det til en bedre oplevelse at surfe på internettet – og ikke mindst hurtigere at tilgå hjemmesider, da man får lov til at betjene hjemmesiden med det samme og ikke skal vente på, at popupvinduet indlæser.

I udviklingen af den nye cookie-løsning er der dog vigtige hensyn at tage til både forbrugerne og hjemmesideejere. Det bør således fortsat være muligt for forbrugerne at give et tydeligt og frivilligt samtykke til markedsføring- og trackingcookies, mens nogle cookies, der er teknisk nødvendige for at drive hjemmesidens vigtigste funktioner (f.eks. til login eller indkøbskurve), kan gives uden samtykke.