Hård hånd: Sådan styrer Steve Jobs Apple
At afsløre hvordan Steve Jobs kører Apple, er som at afsløre en magikers tricks. Ikke desto mindre har det seneste nummer af magasinet Fortune en lang artikel under titlen “Inside Apple”.
I artiklen fortælles der, via en række interviews med tidligere ansatte, hvad det koster at hæve lønchecken hos Apple.
Blandt andet får vi indsigt i hvordan Steve Jobs reagerede, da Apple lancerede sin MobileMe-tjeneste i 2008. Tjenesten var ustabil og langsom, og brugerne klagede over at emails forsvandt i der blå.
Ifølge artiklens forfatter, Fortune-redaktøren Adam Lashinsky, samlede Jobs det ansvarlige team og beskyldte dem for at skade Apples ry. Derefter spurgte han dem, hvad den nye tjeneste skulle kunne. Da han fik svar på det, skreg han: “Så hvorfor helvede gør den det så ikke?”.
Inden mødet var slut, havde Jobs udpeget en ny chef for projektet og kort efter mødet blev teamet opløst.
I artiklen beskriver Lashinsky en virksomhed, der stræber efter perfektion for enhver pris. Topstyringen er total, og jo nærmere toppen man befinder sig, jo højere krav stilles der til en.