Hvornår kommer Spotify med et HiFi-abonnement?
Selskabet bag den populære musikstreamingtjeneste Spotify har i flere år arbejdet på et dyrere HiFi-abonnement, som skal gøre det muligt at streame musik i endnu højere kvalitet, end hvad der er muligt på Spotify i dag.
Spotify vil introducere det nye og dyrere abonnement for at imødekomme et ønske blandt firmaets investorer om at hæve prisen på produktet.
Spotify har holdt deres ”Supremium” abonnement med højere kvalitet tilbage, da konkurrenter, som Apple Music introducerede højere kvalitet til samme penge, kort efter Spotify lancerede planerne om et forbedret abonnement.
Læs også: Stor fyringsrunde: Spotify fyrer 17 procent af alle ansatte
Hvornår kommer Spotify HiFi?
Det store spørgsmål er bare, hvornår det sker. Spotify HiFi blev annonceret i 2021 og er et abonnement med musik i ekstra høj kvalitet, som er et tilkøb for Premium-abonnenter.
Spotify HiFi opgraderer lydkvaliteten til tabsfri CD-kvalitet, hvilket svarer til 16-bit dybde og en samplingfrekvens på 44,1 kHz.
Vi har dog endnu til gode at se det kommende abonnement. Rygter har gået på, at det ville se dagens lys i slutningen af 2023, men det er altså endnu ikke sket.
De nyeste rygter går på, at Spotify HiFi – som angiveligt også går under navnet Spotify Supremium – måske bliver annonceret i løbet af foråret. Her ventes Spotify i hvert fald at afholde det såkaldte Stream On-event ligesom i 2021 og 2023.
Det vil være en oplagt anledning til at præsentere det nye abonnement. Om det kan ske, afhænger formentlig af, hvordan det går med forhandlingerne mellem Spotify og pladeselskaberne. Det er med al sandsynlighed netop forhandlinger, der er årsag til, at Spotify HiFi fortsat endnu ikke er kommet til Danmark.
Hvad koster Spotify HiFi?
Spotify har endnu ikke selv oplyst, hvad Spotify HiFi kommer til at koste, men hifi-abonnementet vil formentlig koste 19,99 dollar eller 199 kroner i Danmark.
Spotify HiFi kommer til at konkurrere med TIDAL HiFi eller HiFi Plus, Amazon HD og Qobuz, som alle tilbyder musikstreamning i høj kvalitet.
Balance mellem flere abonnenter og højere priser
Daniel Ek, som er øverste chef hos Spotify har tidligere udtalt, at selskabet forsøger at balancere højere priser med ønsket om flere abonnenter.
Så sent som sidste år hævede Spotify priserne på det danske marked med mellem 10 og 30 kroner sine abonnementer.
”Det er helt klar noget, vi gør, og vi ser det som en balanceret tilgang til tingene, hvor vi i nogle markeder hæver priserne, mens vi fokuserer mere på vækst i andre markeder,” udtalte Daniel Ek i et konferenceopkald med investorerne i fjor.
Siden sidste års prisstigning har Spotify ikke justeret yderligere på priserne. Til gengæld har selskabet fyret et stort antal medarbejdere. I januar måned opsagde Spotify seks procent af medarbejderne, og i sommer røg yderligere to procent. I december annoncerede Spotify, at 17 procent af medarbejdere blev afskediget.