Instagram lancerer app til iPad

Efter 15 år er det endelig slut med at bruge en forstørret iPhone-udgave af Instagram til iPad. De mange års venten vidner om et generelt problem med tablets.

Instagram lancerer app til iPad

Nye tablets kommer jævnligt til, men mange apps er stadig ikke optimeret til den store skærm. Det gør Meta nu noget ved med en officiel iPad-optimeret Instagram-app.

Mange populære apps mangler fortsat at blive optimeret til tablet-formatet, og det vidner om, at produktkategorien aldrig helt har fundet sin plads mellem smartphones og bærbare computere.

Se også de bedste apps ifølge danskerne og ifølge Apple.

Se også: Top 5: De absolut bedste iPads

Ny Instagram-app udnytter iPad’ens store skærm

Det skulle tage Meta intet mindre end 15 år at lancere en iPad-optimeret udgave af Instagram.

Appen tilbyder adgang til ens feed, stories, beskeder og de fleste funktioner fra iPhone-versionen, men med særligt fokus på Reels, der åbnes som det første på den større skærm.

Stories vises øverst, og beskeder er kun ét tryk væk. En ny “Following”-funktion gør det muligt at skifte mellem forskellige feed-typer som Alt, Venner og Seneste og med mulighed for at tilpasse rækkefølgen.

Desuden udnytter appen iPad’ens større skærm med et layout i flere kolonner, hvilket giver hurtigere navigation i appen med færre tryk.

Se også: Meta dropper faktatjek af indhold på Facebook, Instagram og Threads

15 års ventetid understreger tablet-formatets udfordring

Instagram til iPad markerer et vigtigt skridt i at gøre tabletten mere relevant både som arbejdsredskab og underholdningsgadget.

Hvor iPad-brugere før måtte nøjes med en forstørret og temmelig ringe mobilversion, udnytter den nye app det store skærmareal meget bedre med layoutet i flere kolonner, og hvor brugeren kan se mere indhold på én gang. Det styrker især iPad’ens rolle som en enhed til både kreativt arbejde og afslappet forbrug af indhold.

At det har taget Instagram 15 år at optimere appen til iPad, viser dog tablet-formatets største udfordring: Manglende prioritet fra appudviklere. Det illustrerer, hvorfor tablets ofte har haft svært ved at finde deres plads mellem smartphones og bærbare computere. De mangler ofte produktiviteten fra den bærbare computer og føles som en forstørret og upraktisk mobil.

For eksempel er Facebook endnu ikke optimeret til hverken iPad eller Android-tablets, hvilket understreger, at selv de største platforme tøver med at tage tabletten alvorligt som en selvstændig produktkategori. Lanceringen af Instagram til iPad tyder dog på, at der langsomt begynder at ske noget på den front.

Perspektivering

Ønsker du at finde andre gode apps til din iPad eller iPhone? Se de bedste apps ifølge danskerne og de bedste apps ifølge Apple selv.