Kommentar: Er medierne blevet Apple-ficeret?
Det er tankevækkende, hvordan iPhone sniger sig ind overalt i medierne.
Jeg har lagt mærke til, at særligt Apples mobiltelefon ofte benyttes som reference-mobil i artikler – som om, at iPhone er blevet lig med ‘alles mobiltelefon’. Selv når TV-programmer skal illustrere noget omkring mobiltelefoner, vises ofte et billede af en iPhone.
Helt galt går det, når studieværterne kommer på banen, og skal tale om mobiler, som f.eks. “I morges så jeg lige på min iPhone at”…
Senest har jeg set en TV-reklame for en elektronikbutik, der indledes med et billede af en iPhone til trods for, at det slet ikke er det, som er reklamens budskab. Jeg tror faktisk, det var en Nokia-mobil, at reklamen var for.
Store medier lancerer også særlige nyheds-applikationer og hjemmesider eksklusivt til denne ene mobiltelefon, og teknikorienterede danske TV-programmer vurderer næsten alt op imod Apples produkter.
Journalisterne bruger Apple
Uden jeg på nogen måde kan dokumentere det videnskabeligt, virker det som om, at rigtig mange journalister både i Danmark og udlandet, benytter Apples produkter. Der er i hvert fald altid mange iPhones og Mac-computere repræsenteret der hvor journalister er samlet.
Jeg har også hørt om en konference for mediefolk, hvor hovedparten af tilhørende rakte hånden op, da foredragsholderne spurgte, hvor mange der havde en iPhone.
Også rigtigt rigtigt mange der arbejder tæt på eller i telebranchen, har fået sig en iPhone. Sådan er i hvert fald det umiddelbart indtryk.
Er medierne objektive nok?
Nu er der jo ikke noget i vejen med hverken iPhonen eller Apples computere. Det er fine produkter, og enhver skal naturligvis benytte det produkt, som passer bedst til personen og arbejdsopgaven.
Jeg synes bare, det er nærliggende, at spørge om medierne er objektive nok i forbindelse med Apples produkter? Hvis mange journalister, redaktionschefer, mediefolk, telefolk og ikke mindst lederne i disse brancher, alle benytter ét bestemt produkt, skaffer det så automatisk Apple ekstra omtale i avisspalterne og TV-programmerne?
Behøver jeg sige, at svaret er lige til højrebenet og en direkte scoring?
Der er gået selv-sving i det!
Når journalisterne, deres chefer og de mediefolk de møder på deres vej, alle bruger iPhone eller Apple produkter, er risikoen for “rundhyl og selv-sving” efter min mening enorm.
Alle identificerer sig selv, og verden med det DE ser. Problemet er blot, at Apple iPhone er ikke et unikt udtryk for verdens tilstand. Bevæger man sig i mediekredse, så ser man automatisk mange iPhones og Mac-computere – men dette betyder ikke, at iPhonen er allemandseje.
Jeg er åbenbart ikke den eneste, der har lagt mærke til Apple’s snigende product placements i vores medier. Også en kendt teleanalytiker har noteret det på sin blok.
– “Nokia sælger langt flere mobiltelefoner end Apple. F.eks. er der solgt flere Nokia 5800 Xpressmusic i Danmark end der er solgt iPhones”, siger teleanalytiker John Strand fra Strand Consult. Han bemærker også at “der er flere personer med tyrkisk kulturel baggrund i Danmark, end der er iPhones”
Udfra den beskrivelse burde medierne jo bugne af stof, der måler alt op mod den tyrkiske kultur.
De mange iPhone-applikationer fra forskellige medier burde også indbyde til selvransagelse på chefgangene. Der bruges resurser og tid på udelukkende at lave applikationer, som leverer nyhederne ud til iPhone-brugere – til trods for, at hovedparten af læserne af en avis ikke har en iPhone.
På Mobilsiden.dk modtager vi jævnligt pressemeddelelser om disse apps – men jeg husker ikke, at vi nogensinde har modtaget en mail vedrørende en nyhedsapplikation til Nokia-mobiler… En sådan applikation ville ellers ramme 7 ud af 10 mobil brugere i landet.
Stram op, kære venner
Jeg vil opfordre alle medier til at tage en grundig overvejelse af, om man utilsigtet kommer til at give en enkel mobilproducent en uberettiget særstatus. Men det redaktionsmøde bliver nok svært, hvis hovedparten ved bordet inklusive lederen, har et Apple produkt – specielt når de samme personer inkl. dem i udviklingsafdelingen, bevæger sig i miljøer, hvor der er mange iPhones.
Et faktum er, at iPhone brugerne i Danmark, udgør en marginal lille del, af det samlede mobilmarked… Og der findes MANGE flere brugere, der går på nettet med andre mobiler end en iPhone.
Så kære venner i mediebranchen – stram op…
I øvrigt er denne kommentar-artikel skrevet på en HP Envy13 i aluminium og magnesium – et produkt, som LANGTFRA er købt af alle danskere – og derfor heller ikke skal have særstatus, når vi taler produktudvikling på vores medie.
Hver tredje PC’er der sælges i Danmark er fra HP – men det får jo ikke medierne til at give denne producent en særlig fremtrædende placering. Præcist som Nokia på mobilområdet, heller ikke opnår nogen særlig opmærksomhed fra de brede medier.
(Kommentaren er et udtryk for journalistens egen holdning)
Efterfølgende om sagen
Få efterfølgende nyt i kronologien og tjek absolut seneste nyt om emnet. mobilsiden holdt fast i sin interesse i tematikken. 6/5/2010 gik vi et spadestik dybere og bragte artiklen om Ny mobil i konfirmationsgave? Hvad med den gamle? – Artiklen kan læses her. De sidste nyheder om emnet finder du her.