Studerende er afhængige af Facebook på smartphonen
Det er de studerende, som lægger mest vægt på nem adgang til Twitter, Facebook og andre sociale medier, når der skal købes ny mobil.
Det viser en undersøgelse, som Epinion har foretaget på vegne af Samsung Danmark.
32,7 procent af de adspurgte smartphone-ejere under uddannelse angiver således, at nem adgang til sociale medier har afgørende betydning ved køb af ny mobiltelefon.
Andelen af Facebook- og Twitter-hungrende danskere er dermed langt højere blandt de studerende end i de resterende beskæftigelsesgrupper.
De næste to pladser går til ”andet”, hvor 17,9 procent tillægger adgangen til sociale medier afgørende betydning, og ”arbejdsløs”, som følger lige i hælene med 16,8 procent. De selvstændige ligger i bunden med 9,5 procent.
Sociale medier er et fællesskab
Det store forspring til de studerende skyldes, at studielivet i høj grad foregår på sociale medier – især Facebook – lyder vurderingen fra Malene Charlotte Larsen, der er adjunkt ved Aalborg Universitet og netop har afsluttet en ph.d.-afhandling om unge og sociale medier.
– ”Eksempelvis har de forskellige årgange af studerende på vores uddannelse (Humanistisk Informatik, red.) Facebook-grupper, som bruges både fagligt og socialt. Man kan altså forestille sig, at studerende prioriterer sociale medier højt, fordi sociale medier også er en del af fællesskabet på studiet,” siger Malene Charlotte Larsen.
Kigger man på geografi i stedet for beskæftigelsesgrupper, er det folk i region Sjælland og Region Hovedstanden, som topper tabellen. Her har nem adgang til sociale medier afgørende betydning for henholdsvis 21,0 og 18,7 procent.
Det giver dermed et spring på næsten 10 procentpoint fra Region Sjælland i toppen til Region Nordjylland i bunden, hvor adgangen til de sociale medier har afgørende betydning for 11,6 procent.
Region Syddanmark og Region Midtjylland ligger nummer tre og fire på listen med henholdsvis 14,8 og 12,5 procent.
Læs også:
– I Nordjylland betyder størrelsen ikke så meget
– Disse fem ting betyder mest for danskernes mobilkøb
– Mobilkøb: Kvinder vil poste billeder på Facebook – mændene er ligeglade
Nem adgang til sociale medier har afgørende betydning ved køb af ny mobil – sorteret efter beskæftigelse:
- Under uddannelse: 32,7%
- Andet: 17,9%
- Arbejdsløs: 16,8%
- Pensionist, efterlønsmodtager, førtidspensionist eller lign.: 15,1%
- Lavere funktionær: 14,7%
- Faglært arbejder: 14,4%
- Ufaglært arbejder: 14,2%
- Højere funktionær: 11,4%
- Selvstændig: 9,5%
Nem adgang til sociale medier har afgørende betydning ved køb af ny mobil – sorteret efter landets fem regioner:
- Region Sjælland: 21,0%
- Region Hovedstaden: 18,7%
- Region Syddanmark: 14,8%
- Region Midtjylland: 12,5%
- Region Nordjylland: 11,6%