Youtube omsatte for 15 milliarder dollars i 2019
Det er første gang nogensinde at vi får indsigt i reklameomsætningen i Googles Youtube-videotjeneste. Google moderselskab har netop udgivet indtjeningsrapporten for 2019, hvor der heri kan findes disse imponerende tal, der viser af Youtube bidrog med cirka 10 procent af Googles omsætning i 2019.
Dette er den første rapport under den nye direktør Sundar Pichai, der overtog rollen som administrerende direktør for hele virksomheden sidste år, efter at medstifterne Larry Page og Sergey Brin trådte tilbage fra den daglige pligt.
Læs også: Google vil have Steam i Chromebooks
Købte Youtube i 2006 for en slik
Google købte Youtube tilbage i 2006 for den netto sum af 1,65 milliarder dollars, hvilket i dag virker billigt, når der bliver tjent op mod 5 milliarder dollars på blot tre måneder. Med en omsætning på 15 milliarder dollars i 2019, så tjener Youtube mere end både Facebook og Amazons Twitch – faktisk seks gange mere end sidstnævnte.
Youtube har omtrent 20 millioner abonnenmenter på Youtube Premium, den annoncefri udgave af tjenesten, og Youtube Music Premium, og derudover mere end 2 millioner abonnenter på deres TV-service. Disse produkter er samlet i kategorien “andet” i rapporten, der også inkluderer Pixel-mobiler og Google Home-højtalere, og der blev her solgt for 5,3 milliarder dollars sidste kvartal.
Læs også: Fra i dag kan du bruge Google Assistent som tolk på mobilen
46 milliarder dollars på et enkelt kvartal
I sidste kvartal af 2019 havde Alphabet en indtjening på 46 milliarder dollars, en forbedring på 17 procent i forhold til året forinden – heraf var overskuddet på 10,7 milliarder dollars. Googles søgefunktion er stadig virksomhedens cash cow, der i sidste kvartal af 2019 havde en indtjening på 27,2 milliarder dollars og på hele året 98,1 milliarder dollars.
Læs også: Test: Google Nest Hub